GOOFIES NIEUWJAARSWEDSTRIJD

Met flinke wind, zeegang en enorme kuilen

De Goofies Nieuwjaarszeilwedstrijd op de Oosterschelde voor Colijnsplaat was zeker geen makkie voor de schippers en hun bemanning. In het eerste rak met stroom mee en wind tegen was het vooral de zeegang die op sommige zeilers indruk maakte. Verschillende schippers rapporteerden “enorme kuilen”.

Niet alle boten kwamen er zonder schade vanaf. Een drietal boten moest opgeven wegens schade aan de zeilen. Één boot stopte omdat een bemanningslid een hoofdwond opliep door een val. Tenslotte ging de MOONPALACE na aanvankelijke schade aan zijn voorzeil in de haven een ander zeil halen; vertrok opnieuw en voer de wedstrijd alsnog uit. Klasse! Het spreekt vanzelf dat ze niet vooraan eindigde.

De baan kende voldoende afwisseling met kruisrakken, ruimwindse rakken en een prachtig spinakker rak in het tweede deel van de race. De wind was toen iets was afgenomen.

Er bleef echter ruim voldoende wind staan om in dat stuk van de baan geweldige snelheden te halen. Bemanningen die van ‘raggen’ hielden konden hun hart ophalen.

De uitslagen

ORC A

Winnaar in ORC A werd Marco de Bat uit Terneuzen met de BATELEUR voor Frans de Vries Lentsch uit Rotterdam met de STORTEMELK en Luc Feremans uit Schilde (B) met de ANTILOPE die derde werd.

ORC B

Winnaar in ORC B werd Kees de Ridder uit Kats met de ALDEBARAN V voor Bas Dijkhuizen uit Kamperland met de ELYXIR en  Eric-Jan de Ridder uit Oss met de VINDIO die derde werd.

IRC B

In deze klasse won Laurent Vercammen uit Nijlen (B) met de WHITE RABBIT voor Bert Janssen uit Morsel(B) met de CAMINATA en Christof Lamproye uit Kortenberg (B) die met de ENIGMA derde werd.

ONGEMETEN A:

In de klasse ONGEMETEN A won Chris Houbolt, uit Rijsbergen met het jacht  KAREL MET DE HOUTEN POOT voor Mark van Driel uit Rhoon met de FAMOUS GULL 2 en Philip de Cort uit Hemiksem (B) die met de WALHALLA derde werd.

ONGEMETEN B

Winnaar werd het jacht FARTHER BRUIN  van schipper Jan-Jacob Muyls uit Meise (B) voor Stephan Schodts uit Huldenberg(B) met de SPINDRIFT en Adri van de Velde uit ‘sHeer Hendrikskinderen die met de SPOTGAAI derde werd.

De volgende Goofies zeilwedstrijd in Colijnsplaat is op 1 februari 2020.

DE GESCHIEDENIS

De oorsprong van de wedstrijden ligt in 1984 toen er een zeilrace werd gehouden tussen twee zeilers die beiden Goof (Govert) heetten. Na een aanpassing van hun oorspronkelijk gelijke boten, van het type Piewiet 1050, wilde ze zien welke boot nu sneller was. Ze spraken af dit te toetsen tijdens wedstrijden op elke eerste zaterdag van de wintermaanden. Tijdens de wedstijden van november 1984 deden er naast de beide Goofen nog twee andere zeilers mee, maar al gauw gingen er meer zeilers meedoen en kregen de Goofies wedstrijden (“de Goofies”)  een vaste plaats op de –winter– wedstrijd kalender.

Inmiddels varen de beide oer Goofen niet meer en worden de wedstrijden georganiseerd door ander “Goofen”

Verslag: organisatie Goofies

facebook_1578247216573 facebook_1578247216573