TJOTTERS NAAR FESTIVAL IN SETE IN ZUID-FRANKRIJK

SETE- Van 7 tot en met 13 april vindt in het havenstadje Sète aan de Zuid-Franse kust voor de tiende keer een groot maritiem festival plaats met honderden traditionele schepen en Tall Ships.

Vanuit Friesland doen er vier tjotters van de Stichting Friese Tjottervloot mee aan dit evenement. Nederland is gastland dit jaar en daarmee staan Nederlandse traditionele schepen en ambachten extra in het zonnetje.

In oktober zijn al vijf grote traditionele schepen vertrokken over rivieren en kanalen naar Sète. De tjotters van de Stichting Friese Tjottervloot vertrekken kort voor het feestelijk evenement over de weg naar Zuid-Frankrijk. Een vijfde tjotter, in particulier bezit, wordt dan meteen meegenomen.

Voorzitter van de stichting Rob van Roessel vindt het een eer dat de tjottervloot gevraagd is aan te haken: “Het is voor ons een mooie gelegenheid om te laten zien wat tjotters zijn, hoe ze worden gebouwd, waarvoor ze vroeger werden gebruikt en wat we er nu mee doen. Er komen toch zo’n 300.000 bezoekers op het evenement af.” Rob is realistisch en hij verwacht niet dat er deze zomer grote groepen Fransen op de kade in Heeg staan om een dag met de tjotters te zeilen. “Onze ervaring leert dat we niet veel meer buitenlandse zeilers aantrekken met het bijwonen van zo’n evenement, maar het levert ons toch veel op. In 2013 zijn we voor het eerst met alle 10 tjotters de grens over gegaan, naar de Golf van Morbihan in het Franse Zuid-Bretagne. Dat heeft ons zeer veel publiciteit opgeleverd en daardoor zijn er wel veel meer mensen in Nederland gaan zeilen in de tjotters. Het was tegelijk ook een prachtig avontuur om met deze typisch Friese scheepjes op zout water te varen bij de Atlantische Oceaan.”

In 2017 hebben drie tjotters het Australian Wooden Boat Festival opgeluisterd en nu vertrekken er weer vier naar Frankrijk. “Door mee te doen aan maritieme evenementen waar traditionele schepen en ambachten centraal staan, maken we de tjotters bijzonder en exclusief. Je laat ook zien als stichting dat je actief bent. Het aantal donateurs en varend donateurs is flink toegenomen sinds de buitenlandse reizen met de tjotters. Van zichzelf hebben de scheepjes al een hoge aaibaarheidsfactor, maar als je er gedurfde buitenlandse avonturen mee beleeft, willen mensen zich nog meer aan de tjotters verbinden.”

Spiegelgevecht

Sète staat tijdens de dagen van het festival bol van theater, muziek, tradities en varen met traditionele schepen. Ook de tjotters zullen meedoen in een authentiek spiegelgevecht en een demonstratie van admiraalzeilen. Eén tjotter staat op de kant en kan daardoor goed bekeken worden door het publiek.

Er gaan zo’n 15 vrijwilligers mee met de tjotterreis en ook zij zullen tekst en uitleg geven bij de boten. “De hele reis wordt gesponsord en de vrijwilligers betalen hun eigen verblijf. We gebruiken dus geen geld voor dit evenement dat bestemd is voor onderhoud. En geld voor onderhoud is wat we altijd kunnen gebruiken, want deze schepen blijven niet vanzelf zo mooi,” zegt Rob van Roessel lachend.

SemaineduGolfe 091 SemaineduGolfe 091
SemaineduGolfe 193 SemaineduGolfe 193