FRIESCHE ELFSTEDENTOCHT TE WATER

Inschrijving voor 25e editie geopend

LEEUWARDEN- Watersportvereniging De Meeuwen uit Leeuwarden organiseert van 20 tot en met 25 juli de Friesche Elfstedenweek te water. Voor de 25e keer varen motorboten, zeilboten, sloepen en kano’s langs de 11 Friese steden met. Voor het eerst doen er dit jaar SUP-planken en surfers mee. De Meeuwen organiseert deze jubileumeditie samen met KWV Frisia uit Grou.

In 1946 organiseerde Watersportvereniging de Meeuwen de eerste Friese Elfstedenweek. In het Reglement “Friesche Elfstedenweek” publiceerde de vereniging in 1946 de doelstelling van de week: Artikel 1. “Ter bevordering van de watersport in het algemeen, het toerisme en de kennis van het watergebied in Friesland in het bijzonder, alsmede met het doel de belangen der provincie Friesland te dienen wordt door de Zeilvereen. “De Meeuwen”, gevestigd te Leeuwarden, de “Friesche Elfstedenweek” georganiseerd.”

De doelstelling van de week is in al die 75 jaren onveranderd gebleven. Uit het hele land en zelfs uit de buitenlanden begeven deelnemers zich met hun motorboot, sloep of kano in het weekend van 18 en 19 juli naar de Prinsentuin in Leeuwarden. Op maandagochtend 20 juli is de feestelijke start door de commissaris van de Koning drs. A.A.M. Brok vanaf het Statenjacht Friso. Op zaterdag 25 juli arriveren de deelnemers weer in Leeuwarden. Bij het volbrengen van de tocht krijgen motorboten en sloepen een herinneringsplaquette, en kanovaarders, surfers en SUP’ers een herinneringskruisje.

In dit jubileumjaar streeft de organisatie naar een zo groot mogelijk deelnemersveld dat mee gaat doen aan dit unieke evenement. “Wat zou het mooi zijn wanneer we de langste slinger varende deelnemers bijeen kunnen krijgen, waarmee we de 11 Friese steden en onze waterrijke provincie onder de aandacht van veel watersporters kunnen brengen,” zegt voorzitster Lia Kolk. “Heb je zelf geen boot, dan kun je terecht bij bouwer en verhuurder Hoora in voor het huren van een Valk of elektrische sloep. Maak deze Elfstedenweek mee, want in elke overnachtingsstad organiseren we extra activiteiten, waarmee we de tocht extra bijzonder maken.”

Door het voeren van de Elfstedenwimpel krijgen de deelnemers tijdens de tocht gratis passage van bruggen en gratis ligplaats in de steden waar wordt overnacht. Kanovaarders, surfers en SUP’ers mogen gratis kamperen op soms bijzondere plaatsen. “Gedurende de tocht past iedereen goed op elkaar,” weet Lia uit eigen ervaring. “Op het woelige Slotermeer zetten we extra begeleidingsboten in om degenen die op spierkracht de tocht afleggen te ondersteunen. De inschrijving is geopend op wvdemeeuwen.nl/elfstedentocht (http://wvdemeeuwen.nl/elfstedentocht).

Kijk ook op: Facebook (https://www.facebook.com/FriescheElfstedenweek2020/)

Start in de Prinsentuin Start in de Prinsentuin
Doorkomst Dokkum Doorkomst Dokkum