VAREN IN ALMERE

Een aangename verrassing

De deur van de sluis in Almere-Haven gaat langzaam open. Onze ogen moeten even wennen aan het binnenvallende licht. Voor ons doemt een groenrijk beeld op. Dit nodigt uit om verder te varen, nieuwsgierig wat ons verder te wachten staat.

Tekst Eric van Staten/ Fotografie Yvonne Ransijn

Een half uur geleden zijn we via het Gooimeer Almere-Haven binnengelopen. We varen met onze sloep direct door naar de wachtsteiger bij de sluis. Meren af en stappen aan wal. In de sluiskolk ligt vijf meter onder straatniveau een motorjacht met een wat ouder echtpaar aan boord. De vrouw staat aan dek met een landvast in de hand, de man in de stuurhut. Langzaam stijgt het schip door het water, dat de sluis vult, omhoog. Het gaat bijzonder rustig en ontspannen. De sluisdeur draait open en het schip vaart eruit. Het is onze beurt om binnen te varen, denken wij. Het bovenste sluislicht staat op rood, die eronder op groen. We starten de motor van onze sloep. Klaar om los te gooien, zien we dat de beide sluislichten ineens op rood staan. Dit kan maar een ding betekenen, de sluis is (tijdelijk) buitenwerking.

Leuk vaargebied

We zetten de motor weer uit en lopen naar het kantoor van de sluiswachter: een jonge knaap met een pet op zijn hoofd en glimlach op zijn gezicht, staat in de deuropening. ’’Ik ga zo weer draaien hoor,’’ stelt hij ons gerust. Een goed moment om van de sluiswachter wat meer informatie te krijgen over het varen in Almere. ’’We begroeten hier zo’n 3000 boten per seizoen. Veel kleine bootbezitters die even een dagje Almere doen, maar ook mensen met motorboten die hier meerdere dagen blijven. Het is een echt een leuk vaargebied, met meerdere meertjes, natuur maar ook de grachten van de stad.’’

Het is onze eerste kennismaking met dit waterrijk. Jarenlang hadden we een kajuitzeilboot en lieten we Almere letterlijk links liggen en voeren door.

Met onze sloep liggen allerlei nieuwe vaargebieden ineens voor open. Een paar jaar geleden kregen we op een beurs een flyer in onze handen gedrukt over het varen in Almere. Het prikkelde onze interesse. En nu is het dan zover... we varen de sluis in om ons te laten verrassen.

Het wordt de sluisgebruiker gemakkelijk gemaakt om de daling van ruim 5 meter te maken. Drijvende bolders aan stangen zorgen dat je niet je landvast hoeft over te pakken en tijd hebt om aan je financíële verplichtingen te voldoen. En de klomp van de sluiswachter, die met een hengel naar beneden wordt geslingerd, te vullen met wat kleingeld. In ruil ontvangen wij een handige vaarkaart om gemakkelijk door Almere te navigeren. Nautische gegevens zoals ligplaatsen, sluistijden en brughoogtes staan erop, evenals waar je je eigen boot te water kunt laten, maar ook andere belangrijke zaken, zoals welke horeca aan het water ligt en waar je moet aanleggen als je even wil winkelen. Ook staan op de kaart een drietal routes voor je bewegwijzerd!

Het is een stralende dag, warm en het duurt niet lang voordat we de eerste mede-watersporters tegenkomen. Een stel in een sloep dat in Almere woont. We varen even met ze op. De vrouw ligt lezend voorin de boot op het zonnebed. Ondertussen vertelt de schipper: ’’We varen hier best veel, zeker voor dagtripjes is het een leuk vaargebied. Meestal varen we eerst een rondje en zoeken dan op een van de meren een mooie, rustige ankerplek. In de weekeinde met mooi weer kan het overigens wel druk zijn. Vandaar dat wij ook vaak door de weeks gaan varen.’’

Bij het nooit afgebouwde kasteel slaat de sloep links af en varen wij via de Lange Wetering verder. Langs de oevers liggen op verschillende plekken boten. Aan het einde van de vaart, slaan we links af de Hoge Vaart op.

We gaan onder een hele reeks bruggen door. Het vaarwater is zo recht als een lineaal, een beetje saai. Na de zevende brug besluiten we links af de Leeghwater plas op te gaan. Een leuk klein meertje waar een bijna serene rust heerst. Bij een helling wordt vanaf een trailer een bootje te water gelaten en ook komen we kanovaarders tegen. Na een rondje te hebben gevaren, besluiten we om te draaien en via de HogeVaart naar de Noorderplassen te varen. Daar is het met de rust meteen gedaan. Van alle kanten komen er bootjes op ons en draaien om ons heen. Het zijn vooral jongeren in rubberboten die er zichtbaar plezier in hebben om rakelings langs te scheuren. Terwijl ze hun eigen vaargedrag met een smartphone filmen. Ieder zijn lol.

Huwelijksbootje

We passeren restaurant Het Boathouse, waar het terras vol zit. Een mooi plekje om te zitten, met uitzicht over de plas. Even verderop staan vooral huizen aan het water. Dat moet toch heerlijk zijn... boot aan de steiger in de tuin en varen wanneer je maar wilt. Als we voorbij komen, valt het op dat ondanks het mooie weer, nergens iemand buiten zit. Vermoedelijk zijn de bewoners aan het werk.

Zelfbediening

We kabbelen rustig verder de Noorderplassen over, richting de Hoge Wetering. Daar varen we onder de Noorderleedebrug en Brug in Hogering door en komen bij de Beatrixsluis aan. Het is een zelfbedieningssluis. Het schutproces gebeurt geheel automatisch, als je maar de juiste knop indrukt.

Naast ons in de sluis ligt een jong stel met een aluminium sloep. Het blijkt dat ze de boot hebben gehuurd. ’’We wonen al jaren in Almere, maar het is de eerste keer dat we hier nu met de kinderen rondvaren. We zijn het vaker met mooi weer van plan geweest, maar dan bleken alle boten verhuurd. Vandaag hebben we geluk. Vanaf het water ervaren we onze woonplaats toch geheel anders.”

De sluisdeur gaat weer open en we laten het stel in de verhuursloep voorgaan. Het voelt een beetje als een eigentijdse versie van Giethoorn als we onder een hele reeks van bruggen doorvaren. De eerste bruggen hebben grappige spelletjes- namen: de Verstoppertjesbrug, de Hoepelbrug en de Knikkerbrug...

Op een wat minder warme dag waren we misschien even aan de kade gaan liggen en gaan shoppen. Nu zoeken we vooral verkoeling en zijn blij als we het Weerwater bereiken. De plas ligt centraal in Almere. Een motorjachtje voor anker met jongelui die er omheen zwemmen en vanaf springen, trekt onze aandacht. Vooral vanwege de naam: Huwelijksbootje. ’’Het is de boot van mijn ouders, die het hebben gekocht direct na hun trouwen,’’ vertelt een van de jongens.

Via de Sturmeybrug en de Almere Brug in de A6 laten we het Weerwater achter ons en zien al snel het silhouet van het Kasteel weer voor ons. Niet veel later liggen we weer in de sluis bij Almere-Haven. ’’En hoe was het?’’, vraagt de sluiswachter als we in zijn kantoor het sluisgeld afrekenen. ”Verrassend,” klinkt het in koor. ’’We komen zeker nog een keer terug.’’

Overnachten

Wil je een of meerdere dagen in Almere verblijven en zijn de overnachtingsmogelijkheden aan boord van de eigen boot beperkt... boek dan bij een van de Bed and Breakfast.

B&B De Seintoren Gooizicht ligt op de landtong bij de jachthaven in Almere Haven.

Bij Waterzicht kun je de boot voor de deur afmeren en in een sfeervolle ambiance overnachten.

Uit Eten Tip: Boathouse direct gelegen aan de Noorderplas.