KINGFISHER ONTDEKT DE LINGE

De vele mini-vakanties van Joke Duivestein en Johan Verberk

Samen met hun ruwharige teckel Elsa varen Joke Duivestein en Johan Verberk zo vaak als ze kunnen met de Kingfisher: een Antaris Family. ”Sinds 2010 genieten we van de vele tochtjes en tochten.  In het vaarseizoen zijn we ieder weekeinde op de boot te vinden, weer of geen weer. Moet je eens tellen hoeveel (mini-) vakanties dat zijn!’’

Het is nog voorjaar als Joke Duivestein en Johan Verberk in Aalsmeer de trossen van hun motorboot losgooien voor een meerdaagse tocht met als bestemming De Linge. Redelijk vlot varen ze naar Alphen aan den Rijn, maar worden dan geconfronteerd met een onverklaarbare lange wachttijd bij de Alphense brug.

De volgende dag gaan Joke en Johan via de Gouwe weer verder. ’’De Gouwe is een smalle rivier met kans op containervaart, dus regelmatig even omkijken is wel verstandig. Gelukkig kunnen we op de Gouwe met onze boot onder alle bruggen door, dankzij de maximale doorgang van 2.50 meter. Bij Gouda gaan we door de Julianasluis, daarna bakboord uit naar de Hollandse IJssel. Dit stukje is getijdewater. Even voorbij Gouda de Waaiersluis door en dan zit je op de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel. Richting Montfoort passeren we Haastrecht, Hekendorp, Oudewater. Zeker Oudewater is een overnachting waard en Montfoort is juist weer een vriendelijk stadje en niet onbelangrijk: de supermarkt is vlakbij de aanlegplaatsen. ’’Van Montfoort varen Joke en Johan via IJsselstein richting Vreeswijk. Daar varen ze door de Koninginnesluis naar de Lek en gaan bakboord uit, richting de Grote Sluis Vianen.

Opletten

’’Het is bij deze oversteek wel even opletten: buiten het weekend kan het druk zijn, vooral met vrachtvaart. Via de Grote Sluis Vianen kom je op het Merwedekanaal bezuiden de Lek. Hier kan wat vrachtvaart zijn, maar het is vooral een mooi rustig kanaal. Met grote regelmaat passeren we wildtrappen, zo kan te water geraakt wild uit het water klauteren. Zonder die trappen is het erg lastig met de steile oevers.’’

Nagenoeg alle bruggen over het Merwedekanaal zijn te laag voor de Antaris Family. Maar lang wachten is nergens nodig. Joke en Johan krijgen een gastvrije ontvangst van de havenmeester van Watersportvereniging De Gors. Hier kunnen ze overnachten.

Via de Linge, een prachtig riviertje dat door het landschap slingert, vaart het stel de volgende dag van Arkel naar Heukelum. Wat opvalt is dat de huizen wat hoger op de dijk staan en dat er veel rustige gebieden zijn. De ideale plek voor vogels, zoals de Grauwe gans. Tegenover Heukelum legt kapitein Johan aan bij een groot grasveld, waar scheepshond Elsa even heerlijk kan rennen. In het seizoen kun je gebruik maken van een pontje om Heukelum te bezoeken.

Korter dan verwacht

De volgende etappe naar Leerdam duurt het varen korter dan verwacht. Na een uurtje meert Kingfisher al af bij Watersportvereniging De Oude Horn.  Joke en Johan hoeven zich niet te vervelen, Leerdam is een leuke plaats, ruim voorzien van winkels, alles nabij de haven. En natuurlijk het Nationaal Glasmuseum, plus de Kristalfabriek Leerdam. Ook Aqua Zoo is een bezoekje waard. Niet groot, maar wel met een riante verzameling aquaria met bijzondere zoet- en zoutwatervissen (zelfs piranha’s) keurig verzorgd door de lokale aquariumvereniging.

”Ook dit deel van de Linge is erg mooi. Hier zie je al meer waar de Betuwe om bekend is, namelijk de fruitbomen. Het landgoed Mariënwaerdt is een bezoekje waard, je wandelt hier zo door een bosrijke omgeving naar toe. Er is een dag-steiger (dus niet voor overnachtingen). Wij waren de enigen aan de steiger, maar wellicht dat dit in de zomer bij mooi weer anders is. In Geldermalsen hebben we aangelegd in de haven van w.s.v. Achter ’t Veer. We kregen een mooie ligplaats langs de wal, wat met en voor de hond erg makkelijk is om in en uit te stappen. Ook in Geldermalsen is de supermarkt dichtbij. Hek uit, oversteken en je bent er.

Altijd handig

Aangezien de Linge voorbij Geldermalsen niet bevaarbaar is moeten we dezelfde route terug. Een mooie gelegenheid om op de terugweg andere plaatsen aan te doen dan op de heenweg. Vandaar onze overnachting in Asperen. Een oud stadje, we vinden een ligplaats aan een veldje tussen de rivier en de stadswal.

Vanuit Asperen varen Joke en Johan naar Gorinchem dat aan het einde van de Linge ligt. Er zijn mooie ligplaatsen langs de kade. Het centrum is ruim voorzien van winkels en langs de Boven-Merwede is het leuk wandelen. Ook aan honden is gedacht. Er is een prachtig uitlaatgebied op een minuut of 10 wandelen van de haven. Teckel Elsa ook weer blij. Zijn baasjes wat minder. Het is helaas weer tijd om naar huis te gaan.

mini_IMG_2290 mini_IMG_2290
mini_IMG_2283 mini_IMG_2283