ZEILEN EN FOTOGRAFEREN

De passies van Femke de Vries

Zeilen en fotograferen. De 22-jarige Femke de Vries doet niets liever en allebei met veel passie.

Watersport en dan met name zeilen is de spontane Femke met de paplepel ingegoten. Bijna ieder weekend en vakantie is zij op de kajuitzeilboot van haar ouders te vinden. Het zelf zeilen met haar Splash heeft ze inmiddels verruild door te bemannen in de Schakel van Liesbeth Bonnema. Daarnaast grijpt ze iedere gelegenheid aan om ook in andere boten te zeilen. Zo heeft ze afgelopen maand de Dragon Gold Cup in Medemblik gevaren. Als Femke niet zelf hoeft te zeilen, dan pakt ze de sloep van haar oma om op haar thuisplas het Alkmaardermeer wedstrijden in allerlei klassen te fotograferen.

Haar eerste foto’s maakte Femke als klein meisje met een kartonnen wegwerpcamera. Zorgvuldig koos ze haar onderwerpen, want het aantal opnames was beperkt. Fotografie heeft altijd haar interesse gehouden. ’’Ik probeer mij te blijven ontwikkelen door veel naar het werk van andere (watersport)fotografen te kijken zoals Sander van der Borch, Ricardo Pinto en Eize Hoekstra. Zij zijn echt voorbeelden voor mij. Bij het NK Regenboog, twee jaar geleden, mocht ik een dagje meelopen met Eize. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd. Bijvoorbeeld om mijn camera handmatig in te stellen in plaats van op de automaat. Maar ook over het nabewerken van mijn foto’s.’’

Professioneel

Voor Femke is fotografie vooral een leuke hobby. En dat blijft het voor haar ook. ’’Natuurlijk heb ik er weleens aan gedacht om het professioneel te gaan doen, maar ik denk en verwacht dat ik daar niet voldoende mee kan verdienen. Daarnaast beleef ik veel plezier aan het zeilen van wedstrijden, waardoor het fotograferen door tijdgebrek af en toe op het tweede plan komt. Als ik moet kiezen, ga ik liever zelf zeilen.”

mini_DU6A2331 mini_DU6A2331
Grand Prix d' Alkmaar series 1 2017 Grand Prix d' Alkmaar series 1 2017