AUKJE DE HAAN GEEFT OUDE ZEILEN NIEUWE GLANS

SNEEK- Een verflucht en het beetje muffige van oude zeilen ruik je direct als je het atelier van Aukje de Haan binnenstapt. Bij de eerste aanblik van een van haar vele schilderijen die staan uitgestald, valt als eerste het vrolijke kleurpallet op en spat het water je als het ware tegemoet.

Tekst Yvonne Hoebe

Op de uitgebouwde zolderkamer van haar woning in Sneek is Aukje de Haan vrijwel dagelijks bezig met haar passie: schilderen. En niet zomaar een schilderij, nee, zij gebruikt een bijzondere techniek die zover bekend, door niemand anders wordt gedaan. En dat levert wel heel bijzondere werken op. Aukje maakt grootse werken en dat zijn meestal skûtsjes, botters en zeilschepen, met zo af en toe een uitstapje naar vogels op het strand, bloemen, mensen en kinderen. Voor haar schilderijen gebruikt Aukje afgedankte zeilen en een techniek die zij zelf heeft uitgevonden, zo vertelt zij vol enthousiasme. ‘Mijn passie is olieverf op zeildoek. Ik span een deel van een zeil over het linnen heen en beschilder het dan. Dat klinkt simpel, maar zo is het niet. Allereerst heb ik zeildoek nodig en dat kun je niet kopen. Nu zijn mijn man en ik echte zeilers, we zijn begonnen in een 16m2 en hebben sinds twee jaar een Pampus. Onze jongste kinderen varen wedstrijden in hun Vaurien en we zijn dus vrijwel ieder weekend op het water te vinden. Veel mensen weten dat ik altijd zeildoek nodig heb voor mijn werk en zij leggen hun oude zeil vaak al bij onze boot klaar.’’

Groter en groter

”Zo’n vijftien jaar doe ik dit nu en het wordt steeds groter en groter. Ik heb een opleiding kostumiere gevolgd en ook schilderles gehad. Daar leerde ik schilderen met acryl en ik had een heel klein schilderijtje gemaakt van mijn vader met ons dochtertje die toen net kon lopen. Bij het schilderen van boten kwam ik op het idee om een zeil te gebruiken. Die techniek heb ik zelf uitgevonden. Zo moet je eerst een laag over het gladde zeil aanbrengen, anders houdt de olieverf niet. Vooral wedstrijdzeilen gebruik ik omdat zij het zeil keurig oprollen en dan blijft het redelijk netjes. Toerzeilen zijn meestal dikker en minder goed te bewerken. Het mooie aan werken met een zeildoek is dat je ook de ogen erin verwerkt, de stiksels en de gebruikssporen zijn te gebruiken. Ieder zeildoek is anders, het een is heel dik en dan zuigt de verf erin. Dan moeten er soms 3 lagen verf over heen. Het zeildoek span ik dus over het doek, de lijn van een stag ook langs de fok en zelfs de reefdraden verwerk ik erin. Dan dus de laag erover heen zodat het stroef wordt en de olieverf goed pakt.

mini_du6a9933jpg.36b2e78b246c mini_du6a9933jpg.36b2e78b246c
aukje_de_haan_2_kopieklein.a61653ef51b0 aukje_de_haan_2_kopieklein.a61653ef51b0