BOOTTEST PRINCESS R35...BRITSE REVOLUTIE

Vliegen over het water

Wat krijg je als je een exclusieve sportauto, een America’s Cup catamaran en een sportboot met elkaar kruist? De nieuwe CEO van Princess komt van McLaren. Hij plantte het sportwagen DNA in de Princess R35 en voorzag het van de nieuwste draagvleugeltechniek.

Tekst Epco Ongering/ Fotografie/ video Watersport-TV

De R35 is helemaal gemaakt van koolstofvezel (carbon), keihard en onverwoestbaar, maar kostbaar. Het jacht is fantastisch afgewerkt in de stijl van exclusieve supercars, met een blauw metallic gespoten romp en rvs-accenten. Voor het ontwerp schakelde Princess de Italiaanse designstudio van Pininfarina in, bekend van honderden briljante auto’s, maar ook van enkele supersnelle motorjachten.

Stijlelementen

De R35 is het moderne voorbeeld voor een ultramoderne, klassiek gelijnde sportboot. De hand van de Italiaanse meesters zie je terug in het oogstrelende uiterlijk, gecombineerd met hypermoderne techniek. Elke foto die je van de boot maakt is raak, onder alle hoeken is het een prachtig jacht. Bijzondere stijlelementen zijn de gedeelde ruit rondom de kuip, die perfect beschermt tegen opspattend water, maar ook de luchtstroom langs het jacht optimaliseert. De klassieke tumblehome rompvorm is herkenbaar, maar strakker gestileerd met naar binnen vallende luchtinlaten en een spoilervormig zonnebed achterop.

Het voordek is dicht, daaronder vind je een prachtig weggewerkt ankersysteem en natuurlijk een compacte kajuit. De plek om te overnachten is klein, maar fijn. De afwerking is subliem en de ruimte is voorzien van toilet, wasbak en zelfs douche.

Verder is de inrichting vooral gericht op lekker buiten loungen in de kuip, liggen op het zonnebed of genieten van de vaareigenschappen achter de enorme ruit. Dit is in de eerste plaats een jacht om mee te ‘shinen’ in streken waar de zon schijnt. De zit van de driepersoons stuurbank is geweldig. Het dashboard met de twee enorme Garmin touchscreen schermen is volledig aan te passen aan de informatiebehoefte van de bestuurder. Ook de stuurmogelijkheid op lage snelheid met de joystick is echt modern.

Olympisch kampioen

Behalve de Italiaanse designstudio is de inbreng van een andere grootheid misschien nog meer bijzonder. Voor het verbeteren van efficiency van het onderwaterschip werd Ben Ainslie geraadpleegd. Deze Britse vijfvoudig Olympisch kampioen zeilt tegenwoordig een America’s Cup-campagne met foils, draagvleugels onder de boot. Het Princess Active Foil System (AFS) van de R35 is hiervan afgeleid en ontketende een revolutie in sportbotenland, want het verbetert de grip en de waterweerstand spectaculair. Het systeem heeft twee standen: comfort (tot 30 knopen) en sport (van 30-50 knopen). Met twee automatisch instellende vleugels onder de boot wordt de boot optimaal getrimd en glijdt met veel minder weerstand door het water. Door het AFS heeft de R35 ook veel meer grip en daardoor kun je op hoge snelheid en in dikke golven extreme korte bochten draaien.

Technische Specificaties Princess R35

Lengte: 10,89 m.

Breedte: 3,27 m.

Diepgang: 0,76 m.

Waterverplaatsing: 6500 kg

Motorisering: 2 x 430pk Volvo Penta V8 benzine.

 

 

 

P1011341 P1011341
P1011439 P1011439
P1011450 P1011450
P1011322 P1011322