WINDSURFER IS AAN TWEEDE LEVEN BEGONNEN

Haal je board onder stof vandaan

HOORN- Ruim 40 jaar geleden raakte Nederland in de ban van het windsurfen. Aan het einde van de jaren zeventig had één op de drie huishoudens een surfboard. Na een aantal topjaren raakte het ’klassieke’ surfen bij het grote publiek in vergetelheid, maar is het inmiddels aan een opmerkelijke comeback bezig.

In 1969 waren het twee Amerikanen: Jim Drake en Hoyle Schweitzer, die het windsurfen internationaal op de kaart wisten te zetten. Met de Windsurfer wisten zij eerst de VS aan het surfen te krijgen, om het vervolgens wereldwijd te verspreiden. In ons land was een belangrijke rol weggelegd voor Ten Cate dat eind 1972 voor de Windsurfer de licentierechten kreeg voor Europa.

Hiswa

Op de HISWA in 1973 toonde Ten Cate het eerste eigen fabricaat: oranje van kleur en voor een prijs van 1.090 gulden. Later volgde de geel gekleurde plank en tenslotte de witte. In 1973 verkocht Ten Cate circa 1.300 Windsurfers. En daar bleef het niet. De planken gingen als warme broodjes over de toonbank en allerlei fabrikanten lanceerden eigen boards. Je hoorde er niet bij als je geen surfboard had. Het surfen werd een olympische sport en de eerste olympisch kampioen werd onze landgenoot Stephan van den Berg. Hij zorgde voor een Doe-Maar-effect: hij werd een idool voor hele groepen jongeren.

Zoals zo vaak met een hype, kwam aan de populariteit van het surfen ook weer een einde. Nieuwe (water)sporten werden gelanceerd, zoals het kite-surfen en suppen. Een kleine, harde kern is altijd blijven surfen en zo ontstond op een gegeven moment het idee voor een zogenaamde Oude Deuren Cup. Een gezellig samenzijn gecombineerd met een aantal wedstrijden met allerlei soorten surfboards uit de begin jaren.

Het betekende het begin van de revival van het ‘klassieke surfen’ dat inmiddels volop aan de gang is. De Windsurfer van toen is in een nieuw jasje gestoken. Een stukje lichter, moderner en geproduceerd door Cobra International dat de boards bouwt voor diverse gerenommeerde surfmerken zoals Starboard, Exocet, 99 Int en sinds kort ook Mistral. Eenvoud, spectaculair en betaalbaar zijn de kernmerken van de nieuwe Windsurfer LT waarvan de prijs rond de 1300 euro ligt.

En het is een succes. Tijdens het wereldkampioenschap op het Gardameer deden vorig jaar zomer ruim 100 surfers mee en tijdens het Europees kampioenschap dat in Hoorn werd gehouden waren er bijna 120.

Onder de deelnemers opmerkelijk veel surfers uit een grijs verleden, zoals Stephan van den Berg, maar ook veel jongeren.

De windsurfer is back!

du6a0486.b3844a8673a2 du6a0486.b3844a8673a2