JUBILEUM 75-JARIGE VRIJHEID UITGESTELD

Bestel het jubileumboek

AMSTERDAM- De Vrijheidsklasse bestaat 75 jaar. Bedoeling was dit te vieren op 9 mei op de jachthaven van WV De Schinkel in Amsterdam. Door het corona-virus en alle beperkingen is dit niet mogelijk en is het jubileumfeest voor onbepaalde tijd uitgesteld. In de tussentijd wordt naar een geschikt moment gezocht om een boek dat over 75-jaar Vrijheid zeilen is gemaakt, te presenteren.

Fotografie Eize Hoekstra

De Vrijheid werd in 1945 door het Watersportverbond gekozen tot eenheidsklasse. Het is een sierlijke, houten, open zeilboot voorzien van gaffeltuigage, spinnaker en trapeze. Tot nu toe zijn er ongeveer 2000 boten gebouwd en veel watersporters hebben het zeilen in een Vrijheid geleerd.

Het is dan wel geen internationale klasse, maar toch kun je er buiten Nederland hier en daar wel een tegenkomen. In de vijftiger jaren zijn er een fiks aantal naar Indonesië geëxporteerd en ze werden daar ook lokaal gebouwd. Ook Zuid-Afrika werd verblijd met een flink aantal en op de mooie Zwitserse meren zijn Vrijheids te vinden. Wel eens een Flying Dutchman gezien, jarenlang de Olympische tweemans zwaardboot? De scherpe neus van de Vrijheid stond er model voor.
Sinds haar ontstaan zijn er 1572 Vrijheids geregistreerd, daarnaast zijn er ook nog eens zo’n 500 boten gebouwd zonder zeilnummer. Een hoogtepunt beleefde de klasse in het begin van de zestiger jaren toen er meer dan 150 nieuwe zeilnummers werden uitgegeven.

De Vrijheid behoorde daarmee toen tot de grootste wedstrijdklassen van Nederland en ook nu nog neemt de klasse deel aan veel nationale wedstrijden.

Sporadisch wordt nog nieuw gebouwd. Wel worden regelmatig bestaande boten met behulp van hedendaagse technieken en materialen, zoals epoxy, opgeknapt.

Jubileumboek

De Vrijheid is een boot en klasse met een rijke geschiedenis, waar uitgebreid bij stil wordt gestaan in het nieuwe jubileumboek. Nieuw, want het is niet de eerste keer dat er een boek verschijnt over de Vrijheid.

In het boek héél veel foto’s, verhalen van (oud-) kampioenen maar ook middenmoters. Een overzicht van alle kampioenen vanaf 1950 en een overzicht van  alle ooit gemeten Vrijheids met hun belangrijkste gegevens en daarbij een inventarisatie welke werf de meest succesvolle is geweest, en welke bouwwijze.

Verder een verhaal over één van de belangrijke bouwers: Gert Lamme van Bootbouwerij Vrijheid. Bijzonder is het artikel over een Vrijheid van slechts een meter lengte. De klasse-organisatie bestaat dit jaar 60 jaar en een van de oprichters, tevens eerste voorzitter was Bouw van Wijk. Ook hij komt aan het woord.

Naast terugblikken...een blik vooruit. Waar het de zeilsport in zijn geheel langzaamaan minder gaat weet de Vrijheid zich goed te weren. Dat moeten we koesteren, bij voorkeur verder  uitbouwen. Ook dat komt aan bod. Zonder foto’s, dat dan weer wel.

Voor info over het jubileum en bestelling van het jubileumboek (€ 32,50) :

foto 3 foto 3
foto 1 foto 1