DIEVENGILDE VAART WEL BIJ LUCRATIEVE BOTENHANDEL

De belangrijkste tips om diefstal te voorkomen

AMSTERDAM- Varen is populair. Iedereen wil het water op en de nieuwe- en gebruikte boten zijn niet aan te slepen. Lucratieve handel ook voor het dievengilde. Steeds vaker duiken berichten op van boten, vaak de populaire sloepen, die gestolen zijn. Absolute beveiliging bestaat niet, maar je kunt het de dieven wel een stuk lastiger maken.

Boten zijn zeker nu een gewild doelwit voor het dievengilde. Velen zijn op zoek naar een boot en die vliegen dan ook als warme broodjes over de toonbank. Wie iets te verkopen heeft, is het zo kwijt. En waar geld te verdienen valt, duiken altijd malafide verkopers op.

Op internet rouleren de berichten van gedupeerde eigenaren van wie de boot recent is gestolen. Vaak betreft het sloepen, maar kort geleden werd uit een haven in Enkhuizen ook een zeiljacht ontvreemd. Gelukkig voor de eigenaresse werd de boot snel teruggevonden in Elburg. Drie mannen zijn aangehouden. Ze worden verdacht van heling van de boot.

Eenvoudig

We willen niemand op een idee brengen, maar het stelen van een boot blijkt kinderlijk eenvoudig omdat de eigenaren vaak onvoldoende maatregelen hebben genomen om dit te voorkomen. En juist dat is belangrijk. Botendieven hebben haast. Een karwei dat lang gaat duren, schrikt hen af en zij doen hun werk het liefst met eenvoudige hulpmiddelen om zo min mogelijk bij een jachthavenbezoek op te vallen.

Verzekeraars zijn, terecht, streng en stellen steeds hogere eisen aan de beveiliging van populaire boten. Een goedkope ketting met slot, is niet meer voldoende om je boot vast te leggen. Informeer daarom eerst bij je verzekeraar welk gecertificeerd slot/ketting je moet gebruiken. Dit geldt zowel voor de boot als buitenboordmotor, maar ook voor trailers waarvoor vaak een wielklem als voorwaarde wordt gesteld.

Met een gecertificeerd slot/ketting ben je er nog niet. Belangrijk is ook het verbindingspunt tussen je boot en de wal/steiger. Helaas bieden jachthavens hier zelden een oplossing voor en zie je dat booteigenaren moeten improviseren om de ketting sowieso ergens aan te kunnen vastzetten.

Beveilig je boot met een VbV goedgekeurd alarmsysteem of een vaartuigvolgsysteem. Er zijn systemen die direct gekoppeld zijn met je mobiele telefoon. Zodra je boot wordt verplaatst krijg je een alarm en kun je via GPS je boot blijven volgen.

Registreer alle belangrijke gegevens en kenmerken van je boot. Download hiervoor de registratiekaart op www.stichtingvbv.nl. Neem waardevolle spullen mee bij het verlaten van de boot.  Bel voor diefstalmelding de VbV-helpdesk op 055 - 741 00 01. Doe bij diefstal of vermissing altijd direct aangifte.

20180421_154738 20180421_154738