KWVL START YOUTH AMERICA'S CUP CAMPAGNE

Deelname past in strategie van verjongen en innoveren van Loosdrechtse vereniging

LOOSDRECHT- De Koninklijke Watersport-Vereeniging ‘Loosdrecht’ (KWVL) start een campagne voor de Youth America’s Cup 2021 (YAC). Het is voor het eerst in de zeilgeschiedenis dat een Nederlandse watersportvereniging deze uitdaging voor de YAC aangaat.

De Youth America’s Cup (YAC) is een initiatief van de America’s Cup het oudste internationale iconische sportevenement ter wereld, dat sinds 1851 wordt verzeild. De America’s cup is vernoemd naar de eerste winnaar het jacht America van The New York Yacht Club. Samen met Kingdom Team Netherlands, de foundation die een initiatief is van Odile van Aanholt en Bart Lambriex, zal een gooi worden gedaan naar de prestigieuze Youth America’s Cup. In een veld van minimaal 17 teams, uit 15 landen, zal er in aantal wedstrijdseries gestreden worden, wie uiteindelijk uit zal komen in de finale, die georganiseerd wordt door de winnaar in 2017 van de “grote” America’s Cup.

Monohull foiler

De YAC wordt gezeild door een mixed dames/heren team van 4 personen in de leeftijd van 18- 24 jaar. Speciaal voor deze versie van de YAC is er een nieuwe spectaculaire 9 meter lange monohull foiler ontwikkeld, de AC9F. Op 12 Maart 2021 zal de finale van de Youth America’s Cup in Auckland, Nieuw-Zeeland plaatsvinden. Het Kingdom Team Netherlands zal bestaan uit KWVL-lid Odile van Aanholt, Bart Lambriex, Emma Savelon, Jorden van Rooijen en nog 2 nader te selecteren zeilers. Het team is al volop in training in een vergelijkbare boot, de 69F, om goed voorbereid aan de start te staan van de eerste wedstrijdserie eind februari 2021 in Nieuw-Zeeland.

Henk Bergsma, voorzitter van de KWVL: “Deze uitdaging voor de YAC past geheel in de strategie van de KWVL dat we als vereniging willen verjongen, innoveren en leidend zijn in de watersport in Nederland. Het feit dat er binnen onze vereniging door een aantal leden zo’n intiatief onstaat, ondersteunen wij graag. Voor de jeugd die bij ons begint in de Optimist dan doorgroeit naar de Laser of via de RS Feva/29er het meermansvaren ingaat is, deelname aan de YAC natuurlijk geweldig.”

Zeilershart

Cor van Aanholt, manager Kingdom Team Netherlands : “De wereldtop gaat de strijd aan om de meest prestigieuze jeugd trofee, de Youth America’s Cup. De zeilgeneratie van de toekomst op de boot van de toekomst. Als je de AC9F foiling monohull ziet varen, gaat je zeilershart sneller kloppen. Daarop mogen trainen en racen geeft helemaal een fantastische kick. Met het Kingdom Team heeft Nederland een mooie mix van de beste jeugdzeilers van verschillende disciplines, die nu al meedraaien in de top van de volwassenen zeilsport. Odile, Bart, Emma en Jorden hebben een droom om de Cup naar Nederland te brengen. Met hun talent en inzet en met de ondersteuning van de Vereeniging heb ik daar alle vertrouwen in.”

AC9F-Foiling AC9F-Foiling
Kingdom-Team-sidebar-300x205 Kingdom-Team-sidebar-300x205