TOPSURFERS DOEN TOUR DE FRYSLAN

Trainingskamp in eigen land met Finnzeiler Nicholas Heiner en jeugdploeg

SCHEVENINGEN- De wereldkampioenen in de Olympische RS:X windsurf klasse: Lilian de Geus en Kiran Badloe zijn dinsdag begonnen aan hun trainingskamp in eigen land. Beide windsurfers fietsten, samen met Finn-zeiler Nicholas Heiner ook afkomstig uit de TeamNL zeilen kernploeg en de windsurfers uit de jeugdacademie ploeg van het Watersportverbond, de eerste 120 KM van Scheveningen naar Medemblik.

Beide wereldkampioenen vormen sinds begin maart een tijdelijke trainingsgroep onder leiding van coaches Jacco Koops en Casper Bouman, trainen de twee samen met Sil Hoekstra. Door de opgelegde beperkingen zijn (internationale)wedstrijden voorlopig uitgesteld en was ook reizen niet mogelijk. Voor Badloe betekent dit dat zijn coach, de Nieuw-Zeelander Aaron McIntosh, niet deze kant op kan komen. Voor De Geus dat ze het vooralsnog zonder internationale trainingspartners moet doen.

Vanuit de volgwagen legt coach Koops telefonisch de bedoeling uit van dit trainingskamp. “We hebben de laatste jaren eigenlijk altijd een vergelijkbaar trainingskamp in eigen land geprobeerd te draaien. Nederland laat zich uitstekend lenen voor een dergelijke trainingsblok. Het is ideaal om te fietsen en we hebben voldoende water. We creëren deze week een unieke combinatie tussen windsurfen, windfoilen en fietsen. De sporters worden getest op uithoudingsvermogen, improvisatievermogen, techniek en tactische beslissingen. Je zult toch met je zeil van 8-9 meter hoog onder die bruggen door moeten in Friesland en die brug gaat dan niet altijd open. Daarnaast draait de wind veel meer dan op het open water bij Scheveningen of in Medemblik. De twee locaties waar we in eigen land het meeste varen. En het Friese landschap levert natuurlijk prachtige plaatjes op de komende dagen.”

Eerste etappe warming-up
De windsurfers zijn de eerste dag goed doorgekomen. De Geus: “We zitten natuurlijk veel vaker op de fiets, dus de afstand vandaag was niet heel bijzonder we zien het meer als een warming-up. Het was wind-mee en het waaide lekker dus dat was gewoon stampen. Vanaf morgen gaan we echt beginnen, ik kijk er echt naar uit om over het IJsselmeer te vliegen op de nieuwe iQFoil”
Badloe vult zijn vrouwelijke collega aan: “De grootste uitdaging van vandaag was denk ik dat we ergens een brugje verwacht hadden wat er niet was, gelukkig ging er wel een fietspontje en hadden we onze mondkapjes natuurlijk bij.”

Etappe twee, drie en vier

Woensdag staat de tweede etappe op het programma waarbij er eerst op de nieuwe spectaculaire windfoil het IJsselmeer wordt overgestoken van Medemblik naar Stavoren, om vervolgens de Friese Meren op te draaien richting rustplaats Heeg.
Donderdag wordt het programma hervat met opnieuw een fietstocht, waarbij een gedeelte van de Elfstedentocht route gefietst zal worden. Donderdagavond sluiten de wereldkampioenen aan bij de trainingen van de lokale Watersportvereniging Heeg waar ze ook een demonstratie zullen verzorgen.

rondje rondje
unnamed unnamed