YOUTH AMERICA'S CUP GECANCELD

Team Dutchsail zoekt naar alternatieven

MUIDEN- Op last van de Nieuw-Zeelandse overheid heeft de Royal New Zealand Yacht Squadron besloten om de Youth America’s Cup 2021 te annuleren. Dit als gevolg van de reisbeperkingen in verband met het Covid19 virus. Twee Nederlandse jeugdteams waren in voorbereiding voor dit internationale zeilevenement. In een eerste reactie laat Team DutchSail weten het besluit van de RNZYS en de lokale overheid te betreuren en respecteren.

Foto Persico 69F/Studio Borlenghi

Team DutchSail - Janssen de Jong, Sailing Holland en de participerende verenigingen KNZRV & KRZV De Maas verwachten binnen een maand een nieuw sportief doel te presenteren. De voor donderdag 3 september geplande doop van de boot in Muiden zal dan ook doorgaan.

Coach Pieter-Jan Postma laat vanuit Muiden, waar het team in training is, weten te balen maar ook alweer vooruit te kijken. “Natuurlijk hadden we in de realiteit van de laatste maanden rekening gehouden met een dergelijk scenario. Dat ze dit besluit echter nu al nemen, bijna zes maanden voor het daadwerkelijk event, is vroeg. Maar dat biedt ook kansen. Het geeft alle reeds 19 ingeschreven teams de mogelijkheid om over alternatieven na te denken en hun plannen bij te stellen. Wij zijn als dan ook al direct in contact getreden met verschillende betrokken partijen, zowel nationaal als internationaal, van de watersportverenigingen tot en met de bootbouwers om te kijken naar alternatieven. Alternatieven waar wij als ondernemend team graag een actieve bijdrage in leveren.”
Alternatief verwacht
Gideon Messink projectleider voor Team DutchSail: “Ondanks dat we nog niet zo heel lang bezig zijn is er ontzettend veel positieve energie rond deze campagne, in het team maar ook zeker rond de boot en het concept. De trainingswedstrijden op het Gardameer vorige maand waren in vele opzichten een succes. Het nieuws dat we niet in Nieuw-Zeeland gaan varen hakt er nu natuurlijk even in. Maar iedereen, zowel nationaal als internationaal, kijkt eigenlijk gelijk alweer vooruit. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe kunnen we dat realiseren? Welke stappen moeten we daarvoor zetten? Ik verwacht dat er met een maand een serieus alternatief op tafel ligt.”
Zeilers teleurgesteld
De zeilers laten in een gezamenlijk statement het volgende weten. “Natuurlijk balen we ontzettend van dit nieuws. Het varen van de Youth America’s Cup is in de laatste weken van een ver van ons bed show opeens een heel reële droom geworden. Ondanks dat we nog midden in de selecties zitten voelde het voor ons allemaal al heel dichtbij en was het binnen handbereik. Tegelijkertijd zijn wij zeilers. We moeten en kunnen ons ieder moment aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Dat zullen we ook nu doen. Met het team om ons heen en hopelijk met de support van de verschillende partners zullen we ons plan bijstellen. We werken super fijn samen en zullen dat blijven doen. Nieuwe doelen stellen en daarvoor trainen. Deze campagne is nog lang niet voorbij en wij zijn nog niet uitgeleerd.”

Het andere Nederlandse team, dat van de Koninklijke Watersport-Vereeniging ‘Loosdrecht’ (KWVL) heeft nog niet gereageerd.

ccbbb63c-b0d4-4f6f-a90e-90beeefaef14 ccbbb63c-b0d4-4f6f-a90e-90beeefaef14
m3837_crop169014_1024x576_proportional_157609951601F7 m3837_crop169014_1024x576_proportional_157609951601F7