ROYAL HUISMAN'S PROJECT 404 'GEDRAAID'

Iconische, moderne boeg en slanke, krachtige romplijn

VOLLENHOVEN- Na zeven maanden van constructiewerkzaamheden op de werf van Royal Huisman in Vollenhoven is een majestueus bouwwerk, project 404 genoemd, klaar om een volgende fase in te gaan. De 59,7 meter lange ‘no-compromise performance sloop’ – tot op heden buiten de publiciteit gehouden – onthult haar markante architectuur.

Op vrijdag 4 september ‘zette’ Royal Huisman’s Project 404 een belangrijke stap met het draaien van haar indrukwekkende romp; een spektakel dat vol trots gadegeslagen werd door haar eigenaren en hun ontwerp- en bouwteam op de hoofdvestiging van de werf in Vollenhove. Project 404, ook bekend als MM597, is ontworpen door Malcolm McKeon Yacht Design en wordt gebouwd door de vakmensen van Royal Huisman. Studio Liaigre – de Franse interieurontwerpers – excelleerde als inspirerende nieuwe samenwerkingspartij voor het ontwerp van het interieur, dat op dit moment gefabriceerd wordt in de meubelmakerij van de werf. Eenmaal afgerond zal het jacht een overdaad hebben aan innovatieve systemen en voorzieningen aan boord; ontwikkelingen die sinds de start van het project onder toezicht staan van eigenaarsvertegenwoordiger Gregory Monks.

Nu Project 404 in volle glorie zichtbaar is, valt het oog onmiddellijk op haar iconische, moderne boeg en slanke, krachtige romplijn. Op verzoek van de eigenaren had Royal Huisman dit ontwerp nauwlettend geheim gehouden, maar deze eerste presentatie van deze Alustar aluminium romp onthult onmiskenbaar een keur aan onderscheidende aspecten – reeds te herkennen aan de voorbereide uitsneden.

Beach Club
Er is een grote opening in haar spiegel die te zijner tijd toegang zal verschaffen tot een ruime en luxueuze ‘beach club’. Nu al is goed voorstelbaar hoe het daglicht straks in het interieur zal stromen door de vele grote en zelfs extra-grote raampartijen.

De doordachte midscheepse lazarette is een gegarandeerde blikvanger. Met instapbordessen die aan beide zijden van het jacht toegang verschaffen alsmede opslagruimte voor watersporttoebehoren, kan Project 404 terecht omschreven worden als een uniek en werkelijk inspirerend jacht.
Aandacht is er ook voor de contouren van haar carbon-composiet dekhuis; de kuipranden en de grote boog voor de grootschoot, die allemaal in productie zijn bij zusterbedrijf Rondal, elders op het werfterrein.

Verdere innovaties zijn te vinden onder de waterlijn. Dit jacht is gebouwd om grote prestaties te leveren, waartoe Project 404 een hefkiel, intrekbare voortstuwing en een dubbel carbon roer zal hebben. Deze voorzieningen zullen haar zowel tot een winnaar van regatta’s maken, als haar in staat stellen om wereldwijd adembenemende en langdurige ontdekkingsreizen te maken.

Het scala aan uitsneden in het dek van Project 404 zal binnenkort volledig gestroomlijnd zijn tot een strak dek waarin de dekluiken vrijwel onzichtbaar zijn. Nagenoeg onopvallend maar des te meer ingenieus zal het grote luik voor de hoofdtender zijn, alsmede een opening voor de opslag van zeilen op onderdekse spoelen, ruimtes voor Rondal’s carbon- elektrische lieren, en het allernieuwste qua dekbeslag.

Malcolm McKeon: “Het keren van de romp bij Royal Huisman afgelopen week vormt een cruciaal moment in haar constructie. Dat dit project op schema gebleven is, ondanks de wereldwijde pandemie, is een eerbetoon aan de strategische en nauwgezette werkwijze van de werf en de ongelooflijke toewijding van het gehele team.”

Gregory Monks: “Het is enorm verheugend om dit zeer slanke en krachtige jachtontwerp vorm te zien krijgen bij Royal Huisman. Ons project blijft groeien door de inzet van een uitstekend team dat zich erop toelegt om de beste resultaten te bereiken voor dit ‘special performance’ jacht. De bouw loopt op schema, en we vinden het fantastisch dat we deze belangrijke en visueel-indrukwekkende mijlpaal in ons project bereikt hebben.”

Guillaume Rolland van Studio Liaigre voegt daar aan toe: “Het team van Liaigre is uitzonderlijk trots om bij deze zeer belangrijke mijlpaal aanwezig te zijn. Zo konden we dit 60m aluminium juweel van alle kanten en in het daglicht bewonderen.”

Royal Huisman’s CEO Jan Timmerman is pragmatisch over het ‘bouwen in de COVID-19 tijd’: “Ons streven is altijd om onze clientèle de ervaring te bieden dat ze betrokken kunnen zijn bij de bouw: de jachtwerf bezoeken, het werk in aanbouw bekijken, een ‘gevoel’ krijgen bij hoe het jacht zal zijn – mogelijk ook in combinatie met een 1:1 model van belangrijke ruimtes. De afgelopen maanden waren ‘anders’, maar we zijn er toch in geslaagd om de cliënten bij onze projecten betrokken te houden.”

Hoofdspecificaties
Type: High-performance sloop met intrekbare voortstuwing
Totale lengte 59.7m / 196ft
Accommodatie: 12 gasten en 10 bemanningsleden
Eigenaarsvertegenwoordiger: Gregory Monks
Scheepsarchitect: Malcolm McKeon Yacht Design
Interieurontwerp: Studio Liaigre
Werf: Royal Huisman
Rompmateriaal: Alustar aluminium
Opbouw: Carbon composiet
Classificatie: Lloyd’s Register - MCA
Jaar van oplevering: 2022
Op dit moment kunnen geen verdere details over bekendgemaakt worden.

Diverse superjacht projecten
Op de hoofdlocatie van de jachtwerf in het Overijsselse Vollenhove is het team van Royal Huisman druk doende met drie grote zeil- en motorjacht nieuwbouwprojecten: bouwnummer RH#403, RH#404 (uit bovenstaand persbericht) en RH#405.

Daarnaast wordt er zowel op deze werflocatie als op locatie Royal Huisman Amsterdam gewerkt aan verschillende refit-projecten (dat wil zeggen groot onderhoud en volledige verbouwingen van bestaande superjachten). Voor dergelijke werkzaamheden wordt - onder de noemer “Huisfit” – gewerkt aan verschillende superjachten zoals Broadwater (56m Feadship, 1994), Topaz (43m Holland Jachtbouw, 2015) Juliet (44m Royal Huisman, 1993) en Hanuman (42m Royal Huisman, 2009).

Fotografie: Royal Huisman, Tom va Oossanen en eigenaren project 404.

Huisman 3 Huisman 3
Huisman 1 Huisman 1