ENKHUIZEN SPORTBOAT CUP 2020

Komend weekeinde op het IJsselmeer

ENKHUIZEN- In het weekend van 12 en 13 september 2020 organiseert Enkhuizer Watersport Vereniging Almere de leukste zeilwedstrijd van het IJsselmeer: de Enkhuizen Sportboat Cup 2020!  Onder het motto ’Gang is alles!’ verzamelen sportboten vanuit heel Nederland en omstreken zich voor een spetterend evenement: korte en intensieve zeilraces op perfect vaarwater, prima walvoorzieningen en een oergezellig walprogramma in de mooiste stad aan het IJsselmeer.

In de Enkhuizen Sportboat Cup 2020 varen eenheidsklassen zoals Maxfun 25, Fareast 28, J80, Laser SB20, SV14en alle overige ’light displacement’ boten met een geldige ORC meetbrief. In totaal hebben 36 teams zich ingeschreven, hiermee is de Sportboat Cup gelijk één van de grootste zeilwedstrijden van 2020 op het IJsselmeer. Het was een race op zich om deze 2020 ’corona’ editie alsnog te realiseren, zeker omdat het evenement bijna volledig draait op vrijwilligers.

De sportboten zijn spectaculair om te zeilen, maar ook om in actie te zien. Er worden snelheden tot 30 kilometer per uur gehaald, er is een hoop actie bij de start en bij de boeirondingen. De weersvoorspelling is prachtig met zon en volop wind. Iedere klasse vaart vier wedstrijden per dag, dat zou zomaar kunnen betekenen dat er aankomend weekend meer dan 30 starts weggeschoten worden.

Op de haven gebeurt natuurlijk ook van alles: op vrijdag worden alle boten van de trailers te water gelaten door de havenmeesters van de Compagnieshaven. Op zaterdag de traditionele steigerborrel en barbeque, op zondag middag is de prijsuitreiking en worden alle boten weer uit het water gehaald.

Uniek dit jaar is de deelname van de SV14 klasse: deze nieuwe klasse is speciaal ontwikkeld voor minder valide zeilers, maar de boot heeft alle kenmerken van een sportboat: veel zeil, boegspriet en een grote gennaker. De boot wordt met twee personen gevaren, die achter elkaar op ingenieuze kantelbare stoelen zitten. Hierdoor kunnen teams met zowel invalide als valide zeilers het tegen elkaar varen. De Enkhuizen Sportboat Cup wordt het eerste evenement waarin deze klasse op groot water en op dezelfde baan als de overige klassen meevaart. Spannend voor zowel zeilers als organisatie, maar een prachtige ontwikkeling binnen de zeilsport!

Enkhuizen Enkhuizen