VRIJHEIDSKLASSE VIERT 75 JAAR MET JUBILEUMBOEK

Feestelijkheden uitgesteld tot volgend jaar

LOOSDRECHT- De Nationale Vrijheidsklasse viert haar 75 jarig jubileum met het uitbrengen van het boek ’75 jaar Vrijheidsklasse – de sportieve klassieker voor twee’. De eerste twee exemplaren zijn uitgereikt aan Jack Aarts, een van de oprichters van de klasse en aan oud-botenbouwer Gert Lamme.

De Vrijheid is ontworpen tijdens de tweede wereldoorlog en na de oorlog in productie gebracht. Het ontwerp voorzag in een grote behoefte. Het scheepje was ideaal om mee te toeren, om mee naar zeilwedstrijden te zeilen, kon ook in zelfbouw gerealiseerd worden en was betaalbaar. Het scheepje was zo gewild dat het in 15 jaar tot de grootste wedstrijdklasse van Nederland uitgroeide. In 1960 werd daarom de Vrijheid Klasse Organisatie opgericht.

Nu, 75 jaar later, is het prachtige lijnenplan van de romp nog onveranderd fraai. Van heinde en ver kun je het karakteristieke gaffeltuig herkennen. De Vrijheid is met zijn tijd meegegaan en er wordt nog actief wedstrijd gevaren, waarbij stuurman en bemanning beide hun handen vol hebben door de moderne trimmogelijkheden, de grote genua, trapeze en spinnaker.

Jubileumboek

Om het 75-jarig bestaan van de Vrijheid luister bij te zetten is het jubileumboek ’75 Jaar Vrijheidsklasse – de sportieve klassieker voor twee’ gemaakt. Dit boek is met meer dan 230 pagina’s, in kleur gedrukt, prachtig geworden en besteedt naast een stukje geschiedenis aandacht aan bouwers, kampioenen, botenbank en zit boordevol actiefoto’s. Het jubileumboek is via de website van de klasse organisatie www.vrijheid.org (http://www.vrijheid.org) te bestellen.

Het jubileumfeest

Ook het jubileum zelf had begin mei 2020 natuurlijk een groot feest moeten worden, voor zeilers, oud zeilers en geïnteresseerden. De feestelijkheden zullen naar 2021 worden doorgeschoven, waarbij de viering in mei op de Schinkel in Amsterdam zal worden gehouden. Mooi centraal en voor eenieder goed bereikbaar. Als de (weers)omstandigheden het toelaten zal er tijdens het jubileum evenement voor oud Vrijheid zeilers en geïnteresseerden gelegenheid zijn in een Vrijheid (mee) te varen. Via de website van de klassenorganisatie www.vrijheid.org zullen de verdere details worden bekend gemaakt.

Sportieve klassieker

De Vrijheid is een sportieve klassieker voor twee. De kleinste nationale kielbootklasse met spinnaker, trapeze en een royale genua zorgt ervoor dat het zeilen zowel voor de stuurman en de bemanning actief is. Doordat de uitrusting vrij is, het stalen roer door een geprofileerd exemplaar is vervangen en er tegenwoordig zelfs een polyester romp mogelijk is is de Vrijheidsklasse bovendien helemaal bij de tijd. Ook zijn, om de boten gelijkwaardig en betaalbaar te houden, recent de maten van de zeilen herzien, waarbij de zeillat lengte is aangepast om de levensduur van de zeilen te verlengen. De Vrijheid Klasse Organisatie speelt hierbij een actieve rol. Ook heeft de klasse organisatie een promotieboot waarmee belangstellenden kennis kunnen maken met de Vrijheid, en worden er concepten uitgewerkt om ook voor de toekomst wedstrijdzeilen in de Vrijheidklasse relevant te houden.

Naast landelijke evenementen in Friesland, Loosdrecht, Amsterdam en Alkmaar worden op Amsterdam en Loosdrecht ook avondwedstrijden gevaren. Jaarlijks worden bovendien een Nationaal kampioenschap en een Nationaal Sprint kampioenschap georganiseerd, waarbij een verbondswimpel op het spel staat. De klasse organisatie werd in 1960 opgericht en bestaat dit jaar dus ook al 60 jaar. Wat heel bijzonder is dat één van de oprichters na al deze jaren nog steeds de Vrijheidsklasse trouw is en met regelmaat aan de evenementen deelneemt.

75-jaar-vrijheidsklasse-voorblad-v12 75-jaar-vrijheidsklasse-voorblad-v12