RESTAURATIE VAN HISTORISCHE BRUYNZEEL VALK 4

Op initiatief van Stichting Valkenkring Grou

GROU – De Valkenkring Grou heeft besloten tot de oprichting van ‘Stichting Valkenkring Grou’. Directe aanleiding is de zojuist verworven historische Bruynzeel Valk met zeilnummer 4, waarmee Cees Bruynzeel in het voorjaar van 1940 de door Ricus van de Stadt ontworpen hechthouten Bruynzeel-Valk introduceerde.

Klik op video Valk (https://vimeo.com/460616905 )

Destijds een revolutionaire ontwikkeling en de start van seriematige jachtbouw. In 1940 en 1941 bouwden en verkochten de Bruynzeel Fabrieken maar liefst 250 exemplaren. De Stichting Valkenkring Grou maakt momenteel een restauratieplan voor deze Valk 4. Er is circa € 15.000 nodig. Daartoe worden fondsen geworven onder de noemer “Vrienden van Valk 4”.

Na restauratie zal de Valk voor een breed maatschappelijk doel worden ingezet. Het is de bedoeling dat de Valk zo veel mogelijk zichtbaar wordt op het water. ‘’Wij zullen Valk 4 op verschillende manieren belangeloos in gaan zetten door o.a.: 1. zeiltochtjes met schipper aan te bieden voor mensen die een steuntje nodig hebben en wij op de één of andere manier een onvergetelijke zeildag kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld kan dit zijn voor gevallen van : - een burn-out, hoge stress- of PTSS klachten. - een (lichte) geestelijke- of lichamelijke beperking. - ziekte waardoor hij of zij niet (meer) zelfstandig kan zeilen. - een laatste levenswens die men in vervulling wil zien gaan door nog eens te gaan zeilen rond Grou en de Alde Feanen,’’ aldus Gert-Jan de Roo.

Valk 4 zal ingezet worden voor opstappers tijdens de jaarlijkse Princenhofweekend, maar ook deelnemen aan zeilwedstrijden zoals de Sneekweek. En allerlei nautische evenementen. ‘’Wij streven ernaar Valk 4 in 2021 gereed te hebben voor gebruik. Men kan zich aanmelden voor dergelijke activiteiten bij de Stichting Valkenkring Grou via e mail info@valkenkringgrou.nl (mailto:info@valkenkringgrou.nl).

Op die manier helpen Valkenvrienden een bijzonder schip te behouden voor de toekomst op een manier waarop zo veel mogelijk mensen kunnen genieten van deze historische Bruynzeelvalk. Valk 4 staat nu bij Jachtwerf Albert Wester in Grou. Zodra er voldoende geld binnen is, kan begonnen worden met de reparatie van de romp. De boot heeft twee nieuwe zijkanten en groot onderhoud nodig. Onze donateurs “Vrienden van Valk 4” zullen onze eregasten zijn zodra de boot feestelijk te water gelaten kan worden !’’

Doneren? Klik op Valk 4 (https://www.doneeractie.nl/vrienden-van-valk-4/-45718)

valk 444 valk 444
Valk 4 Valk 4