LAMBRIEX EN VAN VUGT GEPLAATST VOOR OLYMPISCHE SPELEN

Voor het eerst een Nederlands team aan start 49-er skiff klasse

ATTERSEE- Op het Europees Kampioenschap in de olympische 49er-klasse, hebben Bart Lambriex (22) en Pim van Vugt (25) voldaan aan alle prestatie-eisen voor de Olympische Spelen van Tokio. Met de zesde plaats op dit EK in Oostenrijk sluit dit talentvolle duo de nationale selectie winnend af en worden ze door het Watersportverbond officieel voorgedragen aan NOC*NSF. Met deze voordracht realiseren Lambriex uit Haarlem en Van Vugt uit Vlaardingen iets wat geen enkele Nederlandse zeiler lukte sinds de introductie van deze spectaculaire skiff klasse, 20 jaar geleden op de Spelen van Sydney.

Voorafgaand aan dit EK was het team het enige Nederlandse team dat voldeed aan de prestatie-eisen van NOC*NSF in de internationaal zeer hoog aangeschreven 49er klasse. Aan die NOC*NSF eis werd voldaan door een resultaat bij de top acht landen op het WK van 2019 en een score bij de top zes landen tijdens de Kielerwoche 2020. Op dat WK van 2019 realiseerden Lambriex en Van Vugt ook de landenkwalificatie voor olympische deelname.
 Voor alle duidelijkheid; in de zeilsport mag maar een beperkt aantal landen per klasse meedoen aan de Spelen en per land mag slechts één team per klasse afgevaardigd worden, als het land geplaatst is.

Progressie
Bart Lambriex en Pim van Vugt maakten afgelopen jaren een snelle progressie door. Het lukte ze al bijna om zich in februari van dit jaar te plaatsten voor de initiële Olympische Spelen van Tokio. Maar op het WK van 2020 viel het dubbeltje net de verkeerde kant op. Maar dankzij hun doorzettingsvermogen, de snelle groei hebben ze nu aan vriend en vijand bewezen terecht op het allerhoogste platform thuis te horen. Ook tijdens dit EK op de Attersee in Oostenrijk zeilde het team heel goed in deze technische en acrobatische skiff klasse. Volgens kenners lieten ze ook zien dat ze met kwaliteit en zelfvertrouwen over de baan gaan. Zoals bijvoorbeeld met de risicovolle stuurboordstart op dag twee.

Goede snelheid
 “Zoals deze jongens zeilen; met veel flair, technisch heel goed verzorgd en met goede snelheid. Maar daarnaast ook nog heel geslepen. Ze maken meestal de goede klappies (op het juiste moment overstag red.). Alsof ze al jaren met de top meedoen. Dat ze hier de hele week al meedoen voor de prijzen is een beetje een verrassing. Ze laten daarmee hun potentie zien. Ook omdat het niet heel makkelijk was hier op de Attersee,” aldus bondscoach Jaap Zielhuis. “Dit duo komt uit ons High Performance project en hun progressie gaat nu heel snel. Ook zonder het uitstel van de spelen hadden ze zich al kunnen plaatsen voor Tokio. Maar de snelheid waarmee hun progressie nu gaat en het jaar uitstel geeft dit team de mogelijkheid om van een deelnemer mogelijk een kanshebber te worden. Die keuze moeten we nu maken. Hoe gaan we de tijd die ons nog rest zo goed mogelijk inrichten.”
 Bart Lambriex: “We zijn vandaag van een eerste plek naar de zesde plek gedaald dus dat gevoel overheerst. Daar zijn we op dit moment teleurgesteld over. We hadden ons eigenlijk al gekwalificeerd voor de Olympische Spelen een paar weken geleden in Kiel, Duitsland. Nu is de nationale selectie afgerond, maar dat was eigenlijk formaliteit.”
 Van Vugt voegde daaraan toe: “We willen gewoon meedoen om de winst. En ja, vandaag konden we winnen, maar dat hebben we gewoon niet gedaan. Dat is ons doel. We willen series gaan winnen. Daar gaan we aan werken.”

BEKKERING/DUETZ

Op het EK 49er op de Oostenrijkse Attersee eindigen Annemiek Bekkering en Annette Duetz op een vierde plaats. Op de laatste dag wisten de tweevoudig wereldkampioenen de stijgende lijn door te zetten. Kort samengevat stonden Bekkering en Duetz vanaf dag één op achterstand met twee matige races. Gedurende de week toonden ze veerkracht en kwaliteit en kunnen nu enigszins tevreden terugkijken op een lastig EK.
 Annemiek Bekkering zei na afloop: “We zijn om kwart over zeven begonnen vanochtend en vanaf 10 uur twee potjes kunnen varen in de zuidenwind die hier vaak in de ochtend staat. Na de lunch hebben we nog twee wedstrijden in de noordenwind gevaren. Voor ons was dit een goede dag. Maar het was niet genoeg. We hebben gewoon te veel punten laten liggen in het begin van de week. Wel zijn we echt heel blij dat we nog zoveel plekken terug konden pakken. Wat wel positief is dat we veel aandachtspunten hebben die we meenemen deze winter om onszelf te verbeteren.”
Bondscoach Jaap Zielhuis: “Annemiek en Annette hebben degelijk gezeild. We hebben met Kiel en dit EK eindelijk weer twee wedstrijden kunnen varen na de lock down als gevolg van de Corona maatregelen. Dit is belangrijk, om te weten waar we staan en wat ze deze winter moeten doen en waar we de nadruk op moeten leggen. Kortom het is goed dat we weten wat het huiswerk is.”

EK NACRA 17 MIXED
Deze week werd ook het EK Nacra 17 mixed gehouden op de Attersee in Oostenrijk. Het Nederlandse team van Laila van der Meer en Bjarne Bouwer eindigde op een 12de plaats.
 Bondscoach Jaap Zielhuis keek ook hier mee naar de progressie en zei het volgende: “Ze varen heel onbevangen rond. Gretig met veel plezier en overtuiging. Dit team doet het heel goed. Het succes van dit team is een resultaat van het High Performance project, net zoals Bart en Pim (Lambriex en Van Vugt red.) dat zijn. We houden de ontwikkeling van Laila en Bjarne goed in de gaten voor Parijs 2024.”

Fotograaf Tobias Stõrkle

06988454-4836-4f45-9561-a88c3e0104d8 06988454-4836-4f45-9561-a88c3e0104d8