TEAM DUTCH WAVE AAN START WK MATCHRACEN IN BERMUDA

BERMUDA- Team Dutch Wave neemt deze week deel aan het wereldkampioenschap matchracen in Bermuda. Matchracen is de een-tegen-een discipline in de zeilsport. Waar de titel normaal gesproken wordt verzeild over de 10 evenementen van de World Match Racing Tour, heeft World Sailing vanwege de effecten van COVID-19 besloten om de Argo Group Gold Cup aan te wijzen als WK.

Na de eerste editie in 1907, staat de Argo Group Gold Cup nu te boek als een van de oudste wedstrijden in de zeilsport. Sindsdien zijn veel van de beste zeilers ter wereld aanwezig geweest bij de strijd om de Gold Cup bij de Royal Bermuda Yacht Club.

Het kampioenschap wordt verzeild in de International One Design (IOD) Een klassieke s-spant die gekenmerkt wordt door de smalle rompvorm. Vijf-voudig America’s Cup winnaar Russel Coutts (NZL) is recordhouder met zeven overwinningen. Dit jaar zijn er tussen de 16 deelnemende teams vijf (voormalig) matchrace wereldkampioenen te vinden. De winnaar schrijft zijn naam bij op de prestigieuze Gold Cup en krijgt het grootste gedeelte van de 100.000 dollar uit de prijzenpot.

Team Dutch Wave vertegenwoordigd Nederland en staat op dit moment 10de op de wereld ranglijst. Het team bestaat uit schipper Jelmer van Beek (Den Haag), grootzeiltrimmer Rutger Vos (Utrecht), fokkemaat Robin Jacobs (Rotterdam) en voordekker Jorden van Rooijen (Den Haag).

Verwachting

Schipper Jelmer vertelt: ”Voor elke zeiler is dit een vreemd seizoen geweest vanwege COVID-19.  Zo ook voor ons. 2019 was een heel succesvol jaar met vier internationale overwinningen, waaronder het officieuze WK onder 25. Na de herstart in augustus hebben we het erg lastig gehad, er ging weinig vanzelf en we zijn nog niet in de buurt gekomen van een overwinning.  In de afgelopen periode hebben we elkaar goed in de ogen gekeken en geprobeerd ons, binnen de huidige situatie, zo goed mogelijk voor te bereiden. Dit is onze eerste deelname aan de Gold Cup en ik ben heel blij dat het evenement met veel voorzorgsmaatregelen door kan gaan. Wij zijn heel gemotiveerd het seizoen hier goed af te sluiten.’’

Over Team Dutch Wave

Dutch Wave is in september 2016 opgericht als matchrace team door oud zeilers van de Team Heiner Talents en staat onder leiding van Jelmer van Beek. Doel is om deel te nemen aan de Professionele World Match Racing Tour. Deze tour heeft in het verleden bewezen vele succesvolle Volvo Ocean en America Cup zeilers voort te brengen.

Team Dutch Wave. vlnr Rutger, Jelmer, Robin, Jorden - Foto Drew Malcolm Team Dutch Wave. vlnr Rutger, Jelmer, Robin, Jorden - Foto Drew Malcolm
Bermuda Gold Cup - Archieffoto Bermuda Gold Cup - Archieffoto
Bermuda gold Cup Two-Trophies-Bda-2020-80lo Bermuda gold Cup Two-Trophies-Bda-2020-80lo