DIGITALE KIELLEGGING REDDINGBOOT KNRM

Op de scheepswerf Jachtbouw Folmer in Rijs

RIJS- In coronatijd, met strikte beperkingen, is het niet eenvoudig een ceremoniële kiellegging van een nieuwe reddingboot te organiseren. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vond een digitale oplossing. Op de scheepswerf Jachtbouw Folmer in Rijs (Friesland) werd deze week de kiel gelegd voor de reddingboot ‘Riet en Jan van Wijk’.

De Riet en Jan van Wijk is een 11 meter lange reddingboot van een nieuwe klasse, die in 2021 in de vaart komt. Het muntje op de kiel werd gelegd door scheepsbouwers Jacco Dam met Andries Folmer, eigenaar van de werf. Deze traditie wenst de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe. Via een livestream konden genodigden en 1.400 KNRM vrijwilligers meekijken met deze gebeurtenis.

Vlootvernieuwing

Bij Jachtbouw Folmer in Rijs wordt het casco gebouwd voor de reddingboot, die vervolgens bij Dok- en Scheepsbouw Woudsend wordt afgebouwd. Aan deze kiellegging zijn jaren van voorbereiding voorafgegaan. Niet alleen voor het ontwerpen van deze reddingboot. Vooral het grote vlootvernieuwingsplan waar deze boot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost en gaat met deze kiellegging symbolisch van start. Na deze reddingboot volgen nog 74 andere reddingboten van verschillende klassen in de komende 15 jaar.

Naamgeving

De reddingboot kan gebouwd worden dankzij een legaat uit 2009 aan de KNRM door het echtpaar Van Wijk. Jan van Wijk was cargadoor in Rotterdam en had bij testament dit legaat vastgelegd, met de verplichting daarvan een reddingboot te laten bouwen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. Schenkers bij leven worden altijd betrokken bij de bouw van het schip. In dit geval was één van de toekomstige naamgevers van een nieuwe reddingboot uitgenodigd voor de kiellegging, maar ook zij volgde de ceremonie via het beeldscherm.

9 9
1.jpg KNRM 1.jpg KNRM
3.jpg knrm 3.jpg knrm