Radiografisch zeilen is verslavend

De beste stuurlui staan op de steiger

’’Als  je  de  zender  een keer  in  je  handen  hebt gehad,  dan  ben  je overstag,’’  zei  een radiografisch zeiler tegen  mij.  Het  is inmiddels  20 jaar geleden  dat  hij  deze voorspellende  woorden uitsprak. Hij had gelijk. Radiografisch zeilen is niet alleen verslavend, maar ook een prima alternatief voor als de grote (zeil)boot in de winterstalling staat.

Door  Eric  van  Staten

Het  aantal  uren  dat  ik  de afgelopen  jaren  aan  de waterkant  heb  doorgebracht, is  ontelbaar. Er gaat bijna  geen  week voorbij  dat  we  niet radiografisch  zeilen.  We...  zijn een  mannetje  of tien/vijftien radiografisch  ’verslaafden’  die zomer  en  winter,  weer  en wind,  trotseren  om  met  en vooral  tegen elkaar  te  zeilen. Het  is  een  gemengd gezelschap,  qua  leeftijd gemiddeld  en daarboven,  en met  de meest  uiteenlopende achtergronden.  Van  een  arts, aannemer, gemeenteambtenaar,  autoverkoper  tot zeilmaker.

Het  zeilen  met  radiografische boten  gebeurt  wereldwijd  en met  de  meest  uiteenlopende modellen. Op allerlei  plassen  en meren  en  soms  zelfs  open water,  wordt  recreatief  en  in wedstrijdverband  gezeild. Het  is een  laagdrempelige  manier  van zeilen.  Je  neemt  je  boot  mee onder  je  arm  naar de waterkant en  zeilen  maar.  De  keuze  van het  boottype  is  persoons-  en budget  afhankelijk.  Je kunt het zo goedkoop  of  duur  maken  als jezelf  wilt.

Instapmodel

Jarenlang  was  de  Micro  Magic in Nederland onder radiografische  zeilers  een populair  instapmodel.  Er  zijn duizenden  bootjes  van  dit type verkocht.  Binnen  ons  clubje hebben  we  er  allemaal een. Naast de Dragon Force 65, een nieuwe klasse die in korte tijd snel populair is geworden.

’’Deze bootjes die rond de 200 euro kosten, zijn bijna niet aan te slepen,’’ vertelt de bekende Regenboogzeiler Harry Amsterdam die in Sneek en omgeving een van de stuwende krachten is achter het DF-zeilen. ’’Bestel er voor mij ook maar een en voor mij ook.’’ Amsterdam heeft het afgelopen half jaar aan het regelen van boten bijna een onbezoldigde dagtaak. De vraag is zo groot dat zijn leverancier met regelmaat niet  of tijdig niet kan leveren. ’’We zitten in Sneek inmiddels al op ruim 100 bootjes.’’

Succes

Wie aan radiografisch zeilen doet, is pottenkijkers overigens wel gewend. De miniatuur bootjes hebben op een of andere manier een aantrekkingskracht en roept bij de passerende leek altijd de vraag op ...zit er ook een motor in? De beste manier om aan te tonen dat dit niet zo is, is om de vraagsteller een zender in de hand te drukken. Grote kans dat die een week later met een eigen boot aan de waterkant staat.

Voor meer informatie: MM-zeilen.nl (http://www.mm-zeilen.nl)

DU6A5843 DU6A5843
20160829_201154 20160829_201154