BATAVIAHAVEN ONDERSTEUNT BOTENBOUWENDE SCHOLIEREN

Doel: jongeren in contact brengen met watersport

LELYSTAD - Batavia Haven ondersteunt de komende drie jaar Boot Onderwijs Lelystad (BOL) met financiële middelen en deskundige adviezen. BOL is een stichting die door vijf 6VWO’ers is opgericht en die middelbare scholieren in staat stelt zelf boten te bouwen. Wat zij hiermee willen bereiken, hebben ze duidelijk voor ogen: jongeren in contact brengen met de watersport, het leren concreter maken en schoollagen verbinden (VMBO, HAVO en VWO).

BOL vindt zijn oorsprong in september 2019 op Scholengemeenschap Lelystad (SGL), toen één van de vijf oprichtsters voorstelde een boot te gaan bouwen. Dit idee groeide uit tot een jaarlijks terugkerend project. Niet de oprichtsters zelf, maar hun schoolgenoten krijgen de kans om eigenhandig een boot te bouwen en zaken als financiering en publiciteit te organiseren. Met de gebouwde boten kunnen excursies naar de Marker Wadden worden gehouden, wedstrijden worden gedaan (zelfs in het buitenland!) en er kan een verhuurbedrijfje worden opgericht – door de leerlingen zelf, uiteraard.

Nu, bijna anderhalf jaar verder, is BOL goed op stoom. Twee bouwpakketten van het boottype St. Ayles Skiff zijn gekocht en dit schooljaar bouwen leerlingen de eerste boot op de SGL. Twee teams van leerlingen uit de derde klas HAVO/VWO steken hun handen uit de mouwen en schuren, zagen en lijmen erop los. Ook ontwerpt een groep vierdeklassers de trailer om de boot straks te vervoeren. Als alles volgens plan verloopt zullen leerlingen van het VMBO  deze trailer uiteindelijk bouwen. Intussen vormen de vijf oprichtsters het bestuur van BOL en zijn ze druk in de weer met het organiseren van het gebeuren.

De steun van Batavia Haven brengt het realiseren van de BOL-plannen een stap dichterbij. Anderzijds is aandacht van de jeugd voor watersport interessant voor Batavia Haven. En daarin herkennen beide partijen elkaar: meer ziel voor zeilen in Lelystad!

botenbouw botenbouw