ROEIERS MARK SLATS EN KAI WIEDMER SPRINTEN NAAR HISTORISCHE OVERWINNING

Tijdens de Talisker Whisky Atlantic Challenge

ANTIQUA- Row4Cancer bestaande uit Mark Slats (43) en Kai Wiedmer (25), lijken op de Atlantische oceaan roei-geschiedenis te gaan schrijven. Het duo ligt ruim op kop van de Talisker Whisky Atlantic Challenge. Zoals het er nu uitziet, komen ze morgen (14 januari) tussen 10.00- 10.30 Nederlandse tijd als eerste aan in Nelson’s Dockyard English Harbour, Antigua.

Hiermee zijn zij niet alleen de overall winnaar van de race, maar hebben zij ook, als alles goed blijft gaan, een nieuw Guinness wereldrecord gevestigd. In het zicht van de finish laat Mark, die de overwinning zal opdragen aan zijn in maart overleden moeder, weten dat de oversteek vanaf La Gomera zwaar was.

Sinds de start voerden ze de vloot aan en hadden ze halverwege de race hun voorsprong uitgebreid met 119 nm (= 215 km) op de eerstvolgende drie viermansboten. Richting de finish liep deze afstand zelfs op naar 181nm (=326km). Een bijzonder knappe prestatie!

Achtergrond

Mark en Kai zijn op 12 december met 20 andere roeiboten gestart aan de Talisker Whisky Atlantic Challenge, TWAC, beter bekend als ‘world’s toughest row’. Deze roeiwedstrijd van een kleine 5.000 km begint in het Canarische eiland La Gomera en eindigt in het Caribische Antigua. Mark is een doorgewinterde oceaanliefhebber. Eerder deed hij in 2017 al mee aan deze challenge, waarbij hij het solo oceaanroeien wereldrecord verbrak met maar liefst 19 dagen.

Een halfjaar later deed hij mee aan de Golden Globe race. Een zeer zware solo non-stop zeilwedstrijd om de wereld, zonder moderne apparatuur aan boord. Daar werd hij net tweede. Deze opgedane ervaring heeft hem ook nu geholpen in deze race. Samen met zijn weather routers Dick Koopmans jr. en John Schouten bepaalde hij de meest efficiënte koers naar Antigua. Hierbij rekening houdend met stroming, weer, wind en de concurrentie. De mannen verschenen aan de start in hun zelfgebouwde carbon roeiboot. Door zijn deelname aan de race in 2017 zag Mark een hoop verbeterpunten voor de boot. Deze heeft hij allemaal verwerkt in deze nieuwe zelfgebouwde versie. En met succes!

Vaccin

Met deze race zamelen Mark en Kai geld in voor kinderkankeronderzoek, via de Maarten van der Weijden Foundation.  De MvdWF heeft een specifiek project geselecteerd waar hun gedoneerde geld naartoe gaat. Onderzoekers van het Radboud UMC willen een vaccin ontwikkelen voor kinderen met het CMMR-D syndroom, zodat bij hen kanker voorkomen kan worden. Dit goede doel en de donaties die hierop binnen komen heeft Mark en Kai enorm gemotiveerd tijdens de race.

“Om dit onderzoek te kunnen laten starten is nog € 65.000 nodig. Op dit moment is er 53.860 euro opgehaald. We gaan goed, maar zijn er nog niet!” aldus Mark.

Dus hierbij een oproep aan Nederland, help Mark en Kai om de laatste € 11.140 euro in te zamelen via: Doneren. (https://row4cancer.mvdwfoundation.nl/).

Veiling

Om het laatste stukje van het benodigde bedrag voor de start van het onderzoek op te halen, is er nu ook een veiling gestart. Hier kan geboden worden op zowel unieke als handige kavels. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een trainingsessie met de mannen of een set zonnepanelen van Sunbeam, waar Mark en Kai ook gebruik van maken op de ‘Maria’. Van de donaties en de opbrengst van de veiling, gaat 100% naar het goede doel. Het feit dat er een mogelijkheid bestaat om voor kinderen met het CMMR-D syndroom, een vaccinatie te ontwikkelen, die er voor kan zorgen dat kanker bij deze kinderen voorkomen kan worden is echt fantastisch.

Doneren kan via VEILING (https://linktr.ee/markslatsofficial).

De finish kan gevolgd worden via de Facebookpagina van Atlantic Campaigs. Ook zal er beeldmateriaal te zien zijn op markslats.nl en op de verschillende SM kanalen. @markslatsofficial @kaiwiedmer

Fotografie Eva Bloem/  Bea Palant / Atlantic Campaigns

Evabloem_Team-Mark-Slats-087 Evabloem_Team-Mark-Slats-087