VERZEGELING AFSLUITERS VUILWATERTANKS OPGESCHORT

Hoop gevestigd op betaalbare zuiveringsinstallaties

DEN HAAG- Booteigenaren met een vuilwatertank aan boord hoeven de afsluiters voorlopig  niet te verzegelen. Bedoeling is dat hiervoor een regeling wordt opgenomen in de nieuwe Omgevingswet. De inwerktreding van deze wet, die gepland stond voor 2021, is opnieuw uitgesteld.

Sinds 2009 is het verboden om toiletwater te lozen op het oppervlaktewater. Wel is het booteigenaren toegestaan om toiletwater zelf te zuiveren en vervolgens te lozen. In de toelichting van deze ontheffing heeft het ministerie in 2019 de verzegeling van de afsluiters van bestaande vuilwaterinstallaties opgenomen. Nu de Omgevingswet is uitgesteld, is ook het verzegelen opgeschort. 

Door de afsluiters te verzegelen is het de bedoeling dat het lozingsverbod eenvoudiger te handhaven is. 

Komende dinsdag staat weer een overleg gepland over dit onderwerp tussen het ministerie, het Watersportverbond, Hiswa/Recron, de KNMC,  het Verbond Nederlandse Motorbootsport en de Vereniging van Toerzeilers. ‘’Er is nog geen definitief plan,’’ aldus Jeroen van den Heuvel, van de Hiswa. “We zijn nog druk met het bespreken van de in en outs van een verzegeling.’’

Illegaal

Circa 30 procent van de pleziervaartuigen in Nederland is op dit moment uitgerust met een vuilwatertank. Bedoeling is dat de inhoud geleegd wordt bij speciale vuilwaterstations. Het aantal goed functionerende en bereikbare vuilwaterstations, is echter beperkt. Dit zorgt dat zelfs de goed bedoelde bootbezitter af en toe ‘illegaal’ het toiletwater rechtstreeks in het oppervlakte water loost.

Dit tot ergernis van D66 kamerlid Tjeerd de Groot die eind 2018 via een motie afdwong dat kranen van vuilwatertanks in pleziervaartuigen verzegeld moeten worden. Het wetsvoorstel en de argumentatie hiervoor bezorgde de omstreden Haarlemse politicus een storm aan kritiek van bootbezitters.

Wanneer de afsluiters daadwerkelijk verzegeld moeten worden, en hoe het verzegelen in de praktijk zal gaan, daar zijn nog veel vraagtekens over. Hoe zit het bijvoorbeeld met pleziervaartuigen die voor langere tijd op zee verblijven? Mogen die het zegel verbreken? En hoe is het met de status van de inname punten? Het is algemeen bekend dat veel van die vuilwaterstations niet of slecht werken.

Ondertussen schijnen meerdere fabrikanten bezig te zijn met het ontwikkelen van compacte-en betaalbare zuiveringsinstallaties. Maar hoe ver die ontwikkelingen zijn, is niet bekend. ‘’De verwachting is dat de watersporter best wel genegen is om aan milieuzorg te doen. Zeker als zo’n installatie compact en betaalbaar is: hooguit een paar honderd euro gaat kosten,’’ aldus Van den Heuvel. 

Het Watersportverbond laat weten het overleg volgende week met het ministerie te willen afwachten, alvorens met een reactie te komen. 

 

 

Vuilwater Vuilwater
tank tank
0A2DFD79-8EA1-4014-BD81-C346C908A0C6 0A2DFD79-8EA1-4014-BD81-C346C908A0C6