TEAM CHILDHOOD 1 START IN THE OCEAN RACE EUROPA

Jong talent krijgt plek aan boord

IJMUIDEN - Team Childhood I is het tweede team dat zich heeft ingeschreven voor The Ocean Race Europa. De komende editie zal dit voorjaar plaatsvinden en staat open voor VO65 en IMOCA 60 teams. De race voert de deelnemende schepen van de Atlantische kust van Europa naar de Middellandse Zee, met maximaal vier haltes onderweg. De Ocean Race Europe wordt voorafgegaan door een proloog in Noord-West-Europa met minimaal drie stops.

De VO65, genaamd Childhood I, voormalig Team Brunel, vaart onder de vlag van de Wereldkindstichting. Kindertijd, opgericht door H.M. Koningin Silva van Zweden, zet zich in om kinderen te beschermen tegen geweld en seksueel misbruik. De stichting  biedt ondersteuning aan lokale organisaties die nieuwe en innovatieve methoden ontwikkelen om kwetsbare kinderen en gezinnen te helpen.

Joint venture

De campagne is een Zweeds - Nederlandse joint venture. Sailing Holland, eigenaar van de VO65, is verheugd over de medewerking en betrokkenheid van de Koninklijke Zweedse Jachtclub en de Nederlandse Koninklijke Jachtclub. Bij het samenstellen van de crew ligt de focus op jonge talenten.

Gideon Messink - Sailing Holland: ”Het afgelopen twee seizoen hebben we met de VO65 rondgevaren ten voordele van Stichting World Childhood. Het is fantastisch dat we onze samenwerking kunnen voortzetten door de steun van velen het komende seizoen. Met de proloog en in het bijzonder The Ocean Race Europe als absoluut hoogtepunt. In deze voor iedereen onzekere tijden geeft het ons een beetje zekerheid en misschien nog belangrijker is de kans die het biedt aan getalenteerde jeugd om ervaring op oceaan op te doen. Zowel in Zweden als Nederland is er veel talent. Talent dat we een plek aan boord willen geven om ervaring op te doen, zeker met het oog op de Ocean Race 2022-2023. We willen weer aan de start verschijnen en strijden voor de prijzen. Zoals we in de afgelopen twee edities hebben gedaan.”

Aan de start

De Ocean Race Europe staat gepland in mei / juni dit jaar. Naast Childhood I heeft het Mirpuri Foundation Racing Team hun inschrijving bevestigd. De verwachting is dat op korte termijn meer inschrijvingen zullen volgen en dat uiteindelijk zes tot 8 schepen aan de start zullen verschijnen.

fotografie RORC Atlantic

A066A4CB-D706-4BD9-8D44-4CD3A779ECED A066A4CB-D706-4BD9-8D44-4CD3A779ECED