KNMC ZET WATERSPORT-TV IN SPOTLIGHTS

Unieke samenwerking met motorbootvaarders

Regelmatig kruist de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club het vaarwater van Watersport-TV. Het eerste contact dateert van nog voor de start van ons watersportkanaal en was met oud -voorzitter Peter Holleman en Ineke Hessing, lid van de PR-commissie. De KNMC wilde verjongen en nieuwe watersporters bereiken en had behoefte aan media-aandacht. In het clubblad van  de KNMC heeft Peter Holleman een leuk artikel geschreven over de kennismaking en de succesvolle samenwerking.

Het moet ergens in april 2017 geweest zijn, dat ik een afspraak had met Eric van Staten en Yvonne  Ransijn, de initiatiefnemers van Watersport TV.  De PR-commissie was op zoek naar mogelijkheden om de KNMC onder de aandacht te brengen van collega watersporters en zo het ledental weer in opwaartse richting te laten bewegen.

Bij onze kennismaking waren wij uiteraard nieuwsgierig naar ‘het hoe en het waarom’ van deze watersport start-up. Wie zijn nu de drijvende krachten achter dit zich voorspoedig ontwikkelende bedrijf en wat voor diensten worden nu door Watersport TV aangeboden?

Paplepel

Watersport is Eric van Staten met de paplepel ingegoten. Zijn wieg stond in de zeilboot van zijn ouders. Zijn eerste eigen bootje was een Piraatje, waarin hij zichzelf zeilen leerde. Totdat zij met Watersport-TV startten, was hij een actieve wedstrijdzeiler, die vele hoofdprijzen wist te winnen. Eric werkte als journalist voor diverse watersport magazines maar ook vele jaren voor de Vaarkrant van de Telegraaf. Als journalist deed hij verslag van allerlei grote internationale zeilevenementen, waaronder tweemaal de Olympische Spelen. Door Watersport-TV staat het wedstrijdzeilen bij Eric op een laag pitje. Zeilen doet hij op dit moment alleen nog radiografisch.

Tot ze Eric leerde kennen, had Yvonne Ransijn niet veel met watersport. Ze ging liever tennissen. De eerste gezamenlijke boot, een kajuitzeiljacht, werd dan ook geen succes. Die lag meer in de jachthaven in Andijk, dan dat er gezeild werd. Na de aanschaf van een sloep werd Yvonne enthousiaster en nu heeft ze sinds 2 jaar een motorboot met Eric, die weliswaar vooral gebruikt wordt om van de ene naar de andere opname-locatie te varen. Binnen Watersport-TV is het Yvonne, die het contact met adverteerders en relaties heeft. Samen met Eric bezoekt ze de bekende watersportbeurzen en is actief betrokken bij alle producties.

In de lucht

Zij zagen samen kansen om iets nieuws te beginnen en in juni 2016 nam hij als redacteur bij een bekend zeilblad ontslag om met Yvonne een eigen watersportzender te starten. Sinds 1 januari 2017 is Watersport TV in de lucht. Ook voor de KNMC blijkt dit een uitstekend middel om veel motorbootvaarders te kunnen bereiken. Met veel plezier heeft Watersport TV, door KNMC leden, zoals John Waleveld, aangeleverde video’s van allerlei vaartochten bewerkt tot series en uitgezonden. Dit draagt bij aan de bekendheid van de KNMC en informeert hetgeen er allemaal mogelijk is binnen onze vereniging. Met de redactie van ons clubblad zijn wij natuurlijk steeds op zoek naar interessante informatie over het wel en wee in de watersport wereld.

In de afgelopen jaren is er met Watersport TV  het nodige gebeurd. Centraal staat uiteraard de watersport beleving. U kent het “beleven en ervaren van vriendschap” het KNMC-principe. Hoe leuk is het niet om op het water te zijn. Of dit nu in een kano is, een supboard, een zeiljacht, motorboot of superjacht. Het gevoel van vrijheid, plezier hebben, genieten is voor iedereen hetzelfde. Bijna in alle, vaar-reportages, interviews met bekende watersporters, het uitzenden van vlogs, series en evenementen klinkt dit door. Alles op Watersport tv produceren ze samen met een team van diverse freelancers, zoals o.a. Epco Engering bekend van Yachtvision en Vaart TV.

Groot voordeel

Waar kun je Watersport-TV  zien op televisie? Het is een veel gestelde vraag. Watersport-TV is niet op televisie te zien, maar het is een online-watersportkanaal. Groot voordeel: je kunt kijken wanneer je wilt … 24 uur per dag, zeven dagen in de week, thuis op de bank of bij een glaasje wijn aan boord. Via 4 buttons bovenaan de homepage surft de kijker naar wat hij/zij wil zien. Er is een apart kanaal voor zeilen en motorboot/sloepvaren. Verder is de Holland Boat show een virtuele watersportbeurs en de Watersportsteiger is de plek voor vraag en aanbod.

Eric en Yvonne hebben met hun harde werken inmiddels een belangrijke positie bereikt in de recreatieve media. Watersport TV bereikt gemiddeld zo’n 50.000 watersportliefhebbers per maand. Veel watersportliefhebbers weten het online watersportkanaal met allerlei leuke video’s, nieuws, tips en tricks en een gratis magazine te vinden.

Peter Holleman.

P1010076 P1010076
P1010055 (2) P1010055 (2)
P1010034 P1010034