Corona proof watersporten

Doorbraak van het suppen en revival van kanovaren en roeien

Door de Covid pandemie is sporten in teamverband vooralsnog beperkt zo niet uitgesloten. Gelukkig kan individueel sporten wel en wie dat op het water wil doen, kan kiezen uit verschillende sporten zoals suppen, kanovaren, roeien en eenmansboot zeilen.

Het Stand-Up Paddling oftewel suppen gebeurt in Nederland al enkele jaren, maar van een echte volkssport zoals indertijd met de introductie van het windsurfen, was nog geen sprake. Het leek of deze watersportvorm gebukt ging onder een imago probleem van suf en saai. Het werd vaak vergeleken met nordwic walking.

Maar het tij is in het voordeel van het suppen gekeerd. Waar je voorheen varend door Nederland af en toe een verdwaalde supper tegenkwam, zie je ze inmiddels steeds vaker. Dit geldt ook voor het snel groeiende aantal aanbieders van planken. Je kunt de boards inmiddels in alle prijsklassen kopen en net als toentertijd met het surfen zelfs bij tankstations en bouwmarkten.

Grachten

Nederland is bij uitstek geschikt om te suppen, omdat je het overal kunt doen. Door de grachten en singels van de steden of heerlijk door de natuur in de polders. En voor wie wat meer ervaren is, ligt het open water binnen handbereik. Groot voordeel is ook dat je om te suppen van niemand afhankelijk bent. Met je board onder je arm loop je naar de waterkant en suppen maar. Net als met wandelen en fietsen kun je het heel goed corona proof doen.

Dit geldt uiteraard ook voor kanovaren en roeien. Ook deze watersporten kennen op dit moment weer een groeiend aantal beoefenaars. Veel verenigingen zagen afgelopen jaar het aantal leden groeien.

Zo ook bij de Toeristische Kano Bond Nederland (https://www.tkbn.nl/). Marita en Erik, beiden rond de zestig, hebben een opvouwbare Canadese kano.  ’’Al vóór de eerste corona-uitbraak kochten we deze boot. Licht, makkelijk te vervoeren en in ons fietsenhok op te bergen, maar ook stevig genoeg voor sportief-stromend water. Wat zijn we blij om nu, in het vroege voorjaar, door de verstilde grachten van ons eigen Amsterdam te kunnen varen. Er is verder geen toerist te zien! Prachtig. Eén van de
weinige coronavoordelen…’’

Zeilsport

Varen met een of meerdere bemanningsleden is met de anderhalve meter regel, lastig zo niet onmogelijk. Om toch te kunnen zeilen zijn veel (wedstrijd) zeilers overgestapt naar de Finnklasse, O-jol, Solo en Laser. Allemaal zogenaamde eenmansboten. Er zijn ook zeilers die liever op anderhalve meter afstand van elkaar op de wal blijven. De radiografische zeilers. Ook deze vorm van corona proof zeilen heeft de wind in de zeilen.

Voor meer informatie over veilig watersporten, klik HIER! (https://www.watersportverbond.nl/thema-s/corona).

Erik en Marita 3 Erik en Marita 3
18558814_10154771701423031_5379621098110569420_o 18558814_10154771701423031_5379621098110569420_o
DU6A2765 DU6A2765
DU6A5028 (2) DU6A5028 (2)