Lorient starthaven The Ocean Race Europe

Laatste weekend van mei

De Franse stad Lorient in Bretagne is aangewezen als startplaats voor The Ocean Race Europe.
De iconische haven, in het hart van de befaamde ’Bretagne Sailing Valley’, zal gastheer zijn voor de start van zowel de IMOCA- als de VO65-vloot als ze zuidwaarts trekken over de Golf van Biskaje. Dit is de eerste race onder The Ocean Race vlag voor de high-tech IMOCA klasse boten en de een-ontwerp VO65 klasse.

Voor de teams zal The Ocean Race Europe de eerste stap zijn op weg naar de 2022-23 editie van The Ocean Race rond de wereld en voor sommige IMOCA teams ook naar de Vendee Globe 2024.
”Lorient is een belangrijk onderdeel geweest van de geschiedenis van The Ocean Race, als een zeer geliefde tussenstophaven in 2011-12 en 2014-15,” merkte Johan Salen op, de Managing Director van The Ocean Race.
”Nu wordt Lorient de starthaven voor een nieuw, op Europa gericht evenement, en begint een nieuw, spannend verhaal. We racen vanuit het hart van wat we de Franse Zeilvallei noemen naar het hart van Europa, bieden een platform voor buitengewone sport en stimuleren verandering naar een gezondere planeet.”
The Ocean Race Europe brengt de beste internationale zeilers en teams samen uit de twee klassen die meedoen aan de volgende race rond de wereld, de VO65s en de IMOCA 60s.
De twee vloten zullen in een volledig bemande configuratie in etappes racen tussen iconische Europese steden, van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee en een finish in Genua, Italië in de derde week van juni.
Lorient is het laatste weekend van mei gastheer van de start. Als thuishaven voor veel IMOCA’s is Lorient La Base goed gepositioneerd om de wedstrijdboten en teams te verwelkomen in de aanloop naar de start van The Ocean Race Europe.
”Lorient La Base is er trots op gastheer te zijn voor de start van The Ocean Race Europe. Met bijna 50 lokale bedrijven die gerelateerd zijn aan offshore zeilen, is Lorient Agglomération een Europees bekend gebied van nautische uitmuntendheid,” aldus Fabrice Loher, de voorzitter van de Lorient Agglomération, en de burgemeester van Lorient.
”Lorient La Base heeft alle voordelen van een geconsolideerd ecosysteem om de grootste zeilteams te ondersteunen. Dit is de reden waarom de topschippers Lorient La Base als thuishaven hebben gekozen. De start van The Ocean Race Europe is een nieuwe stap om de reputatie van de stad als gasthaven voor geweldige offshore zeilwedstrijden te consolideren.”

Proloog
De vloten verzamelen zich in Lorient voor de start vanaf 28 mei. Voorafgaand aan de aankomst in Bretagne zal de VO65-vloot deelnemen aan het Proloog-evenement van The Ocean Race Europe, dat begin mei in de Baltische Zee begint en zuidwaarts kronkelt voordat het aan het eind van de maand samenkomt in Lorient La Base, samen met de IMOCA-vloot.
De organisatoren van The Ocean Race Europe geven prioriteit aan de gezondheid en veiligheid van alle deelnemers en belanghebbenden en zullen alle relevante voorschriften en adviezen met betrekking tot Covid-19 opvolgen.

m124123_540637_Lorient-La-Base_2020-06-23-copy m124123_540637_Lorient-La-Base_2020-06-23-copy
m124097_14-00-190920-mrm-0896 m124097_14-00-190920-mrm-0896