Team DutchSail naar finale Youth Foiling Gold Cup

Coach Pieter-Jan Postma waakt voor overmoedigheid bij zijn zeilers

GAETA- Team DutchSail heeft zich in het Italiaanse Gaeta als eerste geplaatst voor de finale van de Youth Foiling Gold Cup. De kwalificatieserie voor de overige zeven teams duurt tot en met dinsdag. Van de acht deelnemende teams gaan er uiteindelijk zes door naar de finale op woensdag 10, donderdag 11 en vrijdag 12 maart.

De Youth Foiling Gold Cup is ontstaan als vervanger van de, in verband met Covid19, afgelaste Youth America’s Cup. Deze regatta had in Nieuw-Zeeland moeten plaatsvinden en wordt gezien als de opleidingsregatta voor de America’s Cup. In het verleden blonken onder andere Peter Burling en Blaire Tuke, de huidige topmannen van Team Emirates New Zealand, uit in deze regatta.

Favorietenrol
Het Nederlandse team zeilde in de kwalificatieserie maar liefst zevenmaal naar de overwinning. Ook in de overige twee wedstrijden hielden ze de schade beperkt door als tweede en derde te eindigen. Coach Pieter Jan Postma waakt echter voor een favorietenrol en overmoedigheid bij zijn team. “We zijn sinds de zomer met dit project bezig. We hebben een sterke cultuur en organisatie neergezet. De basis is breed, dat heeft zich uitbetaald in de kwalificatie. Nu moeten we elkaar scherp blijven houden. Woensdag begint het pas, dan gaan de punten tellen. Alle zes de teams die de finale halen beginnen weer op nul. Dus één foutje en je staat op achterstand of erger, je mist je kans op het podium. Dat willen we voorkomen. Wij willen de lijn van de kwalificatie doorzetten. Dat betekent focussen op ons proces en elke dag een stap beter dan de dag ervoor.”

Fotografie Marta Rovatti Studihrad / 69F Media

Dutchsail 2 Dutchsail 2