Hoe behouden we de nieuwe waterrecreanten na Covid-19?

Vrees dat boten straks weer op Marktplaats gedumpt worden

Jarenlang kampte de watersport met vergrijzing. Jachthavens liepen leeg, boten werden niet of nauwelijks verkocht en zorgen waren er over de toekomst. Alles veranderde vorig voorjaar. De wereld raakte in de greep van Covid-19. De pandemie zorgde ongevraagd voor een enorme impuls voor de watersport. Boten vlogen als warme broodjes over de toonbank. En dat is nog steeds zo. Maar wat gebeurt er als we straks weer op vakantie naar het buitenland kunnen. Gaan de impulsief aangekochte boten dan weer massaal op Marktplaats en keert de watersport terug naar de situatie van voor de pandemie? Of kunnen we zorgen dat de nieuwe waterrecreanten als watersporters behouden blijven.

Tekst Eric van Staten

‘’Het is inderdaad de vrees dat de nieuwe lichting hun boot binnen een tot twee jaar te koop zet. En dat heeft natuurlijk een negatief effect op de markt en de watersportondernemers,’’ aldus Geert Dijks, directeur van Hiswa/Recron.

Met de campagne ‘Welkom op het water’ probeert de brancheorganisatie al 6 jaar om potentiële watersporters te enthousiasmeren en te laten ontdekken wat er allemaal mogelijk is op het water. Blijkbaar is dat nog onvoldoende gelukt, want de focus in 2021 is om de campagne beter zichtbaar te maken bij het grote publiek. Zo valt te lezen in het Hiswa Magazine, het huisorgaan.

Nog wel safe

Juist nu de watersport booming is, zou je verwachten dat dit het uitgesproken moment is om flink uit te pakken, de nieuwe lichting te koesteren en de basis te leggen voor de toekomst. Dijks ziet deze directe noodzaak niet. Zijn beleid richt zich op de langere termijn. ‘’Als ik hoor dat er op dit moment in bijvoorbeeld Aalsmeer geen ligplaats te krijgen is, dan zitten we voor komend seizoen nog wel safe.’’

‘’De behoefte aan recreëren dichtbij huis zal alleen maar toenemen,’’ voorspelt Arno van Gerven, directeur van het Watersportverbond. ‘Ik denk dat verenigingen kansen hebben om hun toegevoegde waarde te bewijzen met bijvoorbeeld gastvrijheidsregelingen in havens of cursussen afgestemd op de behoefte van de nieuwe watersporters. We hebben afgelopen jaar de gezamenlijke inkoop van supboards voor onze verenigingen mogelijk gemaakt. Kanoverenigingen hebben hier massaal op ingehaakt, waardoor ze nieuwe doelgroepen aan zich weten te binden. Het is onze rol om de watersport veilig en toegankelijk te houden. Ik zou heel graag zien dan iedere boot die wordt verhuurd is voorzien van een QR-code waarmee je tien tips krijgt op je telefoon om veilig te varen. En met een button waarmee je direct een instapcursus kunt boeken.  Zo’n cursus kan dan bij een vereniging gevolgd worden of online. Op die manier kun je mensen interesseren voor watersport en uiteindelijk ook behouden.’’

Promotie

Van Gerven is het eens met de stelling van Watersport-TV dat watersport gerelateerde organisaties en bedrijven qua promotie veel meer de krachten moeten bundelen.  ‘’Ik denk dat het belangrijk is om over onze eigen schaduw en belangen heen te stappen. Het is mooi om te zien dat dit wel al in plaatsen als Rotterdam, Scheveningen en Almere gebeurt. Daar wordt actief watersportbeleid gevoerd en lukt het om keuzes te maken en dingen af te stemmen met elkaar.

De watersport is hartstikke populair en we mogen best trots zijn op onze sport die zich blijft ontwikkelen met telkens weer nieuwe vormen van watersport. Natuurlijk is de situatie waarin we nu verkeren ingewikkeld, ook voor onze watersportverenigingen. Daar tegenover staat dat uitgerekend nu voor de watersport de grootste kansen liggen. Maar verzilveren is twee.’’

Heb jij een idee hoe we de watersport kunnen promoten en nieuwe watersporters aan boord kunnen houden? Stuur je reactie naar info@watersport-tv.nl (mailto:info@watersport-tv.nl).

DU6A8299 DU6A8299
20-AY1Q6470 20-AY1Q6470