Daan Vande Ghinste (15) skimboard ambassadeur

Nieuwe rubriek 'Passie voor watersport'

De vijftienjarige Daan Vande Ghinste is ieder vrij uurtje te vinden op het strand om zijn favoriete sport: skimboarding te beoefenen. De jonge Belg is tweemaal nationaal kampioen en staat op de vijfde plaats in de European Skimboarding Cup ranglijst. Naast een aantal sportieve doelen wil Daan het skimboarden promoten. In de nieuwe rubriek ’Passie voor watersport’ geven we hem met veel plezier een podium.

”Skimboarden is een sport waarbij je met een houten board over laag water slide. De sport wordt over heel de wereld beoefend. Twee jaar geleden, toen ik begon met deze sport, waren er in België nauwelijks andere beoefenaars. Daarom wil ik laten zien hoe tof het is om dit te doen. Wat deze sport te bieden heeft. Het gevoel wanneer je urenlang oefent op een bepaalde trick en als het dan eindelijk lukt, is onbeschrijfelijk.”

Drie jaar geleden ontdekte Daan het skimboarden door zijn Peter die een board had gekocht voor zijn neefjes. ”k mocht het board ook even uitproberen en was direct enthousiast. Via filmpjes op YouTube leerde ik verschillende tricks. Bij het skimboarden gooi je het board voor je uit over een dun laagje water en vervolgens spring je op het board en probeert zover mogelijk te glijden. Als je dit een beetje onder de knie hebt, kun te proberen over een rails of obstakel te gaan.”

Volgens Daan dankt het skimboarden haar bestaan aan strandwachten die de boards gebruikten om zich snel langs de vloedlijn te kunnen verplaatsen. Dit was al in de jaren twintig. Als sport lift het skimboarden mee met het snow-en skateboarden.

Hotspots

’’Tricks uit het snowboarden en skate waren ineens langs de stranden te zien, maar ook aan de oevers van rivieren, ondergelopen stukjes land bij speciale skimpools. Zelf gemaakte banen in tuinen. De meest legendarische spots zijn Chambers Creek, St. George Virgin River en Dash Point. Er zijn nu overal ter wereld skimcrews en contests zoals de Polish Skimboarding Open of de Beach World Skim Cup die deel uitmaken van The European Skimboarding cup, een skimboard tour door Europa. Bij zo’n contests is het de bedoeling dat je verschillende tricks doet met je skimboard. Zoals shuvits, one-foots, 180’s en nog veel meer.’’

Boards

Er bestaan verschillende skimboards. Professionele boards zijn gemaakt uit verschillende lagen hout. De basis is meestal gemaakt uit HPL en op de bovenkant wordt een laag foam traction gelegd. Zo voelt het zachter aan je voeten en heb je meer grip. De prijzen liggen tussen de 100 en 300 euro. Bekende merken zijn DB skimboards, Kayotics, Gozone, Bickskimboards en Seventyone.’’

Met Daan heeft het skimboarden een enthousiaste ambassadeur die droomt van een eigen pool waar mensen kunnen kennismaken met het skimboarden. Ook wil hij een eigen team oprichten. Op zijn wensenlijstje staan bezoeken aan legendarische spots zoals Chambers Creek, Dash Point, St. George Virgin River, de watervallen in de Filipijnen en meedoen aan zoveel mogelijk contests in het buitenland.

Beoefen je een watersport die nog niet zo bekend is?  Heb je een bijzondere boot? Watersport-TV geeft je een podium om je passie met anderen te delen. Stuur een bericht naar info@watersport-tv.nl (mailto:info@watersport-tv.nl) en wij nemen contact met je op.

IMG-20210124-WA0003 IMG-20210124-WA0003
IMG-20200125-WA0065 IMG-20200125-WA0065