Candela Speedboat... 's-werelds snelste volledig elektrische ferry

Het meest energie-efficiënte schip dat tot dusverre gebouwd is

STOCKHOLM- De gloednieuwe Candela P-30 - ’s werelds snelste volledig elektrische passagiersschip - zal in 2022 de waterwegen van Stockholm bevaren en passagiers boven de golven van en naar de archipel pendelen zonder golfslag, lawaai en CO2-uitstoot.

Volgend jaar zal Candela’s nieuwe 30-passagiers ferry P-30 in de vaart komen, met de bedoeling om uiteindelijk de verouderde vloot van 60 dieselboten te vervangen. Bij zijn introductie zal de P-30 met zijn foiling-ontwerp verschillende wereldrecords vestigen. Het zal het langste elektrische passagiersschip zijn, en ook het snelste. Maar het zal ook het meest energie-efficiënte snelle schip zijn dat ooit is gebouwd.
De P-30, die gezamenlijk wordt gefinancierd door de Stockholmse technologiebootbouwer Candela en de Zweedse vervoersautoriteit, vliegt op computergestuurde draagvleugels die het energieverbruik met 80% verminderen in vergelijking met de beste snelle veerboten van vandaag. De P-30 kan ook op stedelijke waterwegen varen met een hogere snelheid dan traditionele passagiersboten omdat het vrijwel geen zog creëert dat anders schade zou toebrengen aan nabijgelegen vaartuigen of eigendommen.

Flight controller
De gloednieuwe hightech P-30 veerboot van Candela zal superieur comfort en zeegang bieden dankzij zijn Flight controller, een computer die honderd keer per seconde de pitch en roll van de boot analyseert en automatisch de foils aanpast om hem vlak boven de golven te houden. 
Dankzij de computer en de software is de rit kunstmatig stabiel, waardoor zelfs de meest zeezieke passagiers een glimlach op hun gezicht krijgen.
De P-30’s draagvleugeltechniek biedt ook andere voordelen ten opzichte van conventionele schepen. 
Een recent rapport van de gemeente Stockholm schat dat de totale exploitatiekosten van de Candela P-30 de helft zullen bedragen van de kosten van conventionele dieselveerboten.
De P-30 verbruikt ongeveer 3 kWh per zeemijl, wat een tiende is van een conventioneel schip en vergelijkbaar is met het energieverbruik van een moderne elektrisch-hybride bus.
Candela’s Directeur Openbaar Vervoer Erik Eklund zegt: ”Ons doel is te bewijzen dat onze elektrische draagvleugelboten veel goedkoper, comfortabeler en veel veelzijdiger zijn dan conventionele schepen. Het is niet alleen een alternatief voor andere schepen, maar een geheel nieuwe kijk op openbaar vervoer.” 
Candela P-30 is gebaseerd op Candela’s toonaangevende elektrische draagvleugelboottechnologie voor pleziervaartuigen. De 25 voet Candela Seven is momenteel Europa’s best verkochte premium elektrische pleziervaartuig.

Feiten
Lengte 12 meter
Capaciteit 30 passagiers
Topsnelheid 30 knopen
Dienstsnelheid 20-25 knopen
Bereik 60+ zeemijlen bij 20 knopen (2 uur looptijd)
Motor 2 x 60 kW elektrische pod aandrijvingen
Batterij 180 kWh lithium-ion
 


 

Taxi Taxi
Candela_profileImages_Candela_00006 Candela_profileImages_Candela_00006