Allianz Regatta gesplitst in twee delen

Open NK niet olympische klassen verplaatst naar oktober

MEDEMBLIK- De Allianz Regatta in Medemblik wordt gesplitst in twee delen. Van 2 t/m 13 juni worden de wedstrijden in de internationale olympische klassen gezeild. Het Open Nederlands Kampioenschap, in niet olympische klassen, wordt verzet naar het najaar. Op deze manier ontstaat er voor iedereen voldoende ruimte en tijd om alle wedstrijden door te kunnen laten gaan.

In november vorig jaar werd het nieuwe zeilevenement aangekondigd waarbij twee bestaande toernooien werden samengevoegd: het Open Dutch Sailing Championships voor niet olympische disciplines, en de Medemblik Regatta voor de internationale olympische en paralympische klassen. Het nieuwe evenement, de Allianz Regatta, stond op de kalender van 2 tot en met 13 juni van dit jaar.

De reden van de aanpassing is om een veilig toernooi te kunnen organiseren met inachtneming van de dan geldende Corona-maatregelen. Met het aanbrengen van deze focus denken het Watersportverbond en TIG Sports te voldoen aan de Corona-maatregelen. Tegelijkertijd kan op deze manier ook aan de wens van de internationale zeiltop worden voldaan voor een ultieme krachtmeeting op weg naar Tokio 202One.

Buitenlucht

Aangezien dit een evenement in de buitenlucht is, kan er geen sprake zijn van een zogenaamde bubbel. Daarom is veel ruimte nodig, met minder deelnemers, verspreid over een langere periode. Alle topsporters worden verzocht met een negatieve Corona-test aan te reizen. Met al deze maatregelen kan het evenement op de wal en op het water veilig en op 1,5 meter georganiseerd worden.

Het is de intentie om het Europees Kampioenschap Paralympisch (EUROSAF) te organiseren tijdens het eerste deel van de Allianz Regatta in juni. De gesprekken hierover lopen nog met EUROSAF.

Het tweede deel van de Allianz Regatta, de wedstrijden in de niet-olympische klassen, wordt verplaatst naar oktober 2021. Hierdoor kan ook voor deze groep een veilig evenement worden georganiseerd met zo veel mogelijk deelnemers. Zo kan een volwaardige strijd om het Nederlands Kampioenschap plaatsvinden.

Eventmanager Frans Hin van TIG Sports is al jaren de stuwende kracht achter de Allianz Regatta en ziet het evenement dit jaar met vertrouwen tegemoet. ‘We kijken er naar uit om in 2022 het grootste, beste en meest verrassende zeilevenement van Nederland te organiseren. Voor nu is het van belang dat de wedstrijden doorgaan, welke aanpassingen dat ook vraagt.’

Aangepast programma

Periode 1 (Woensdag 2 t/m zondag 6 juni 2021

Laser

Laser Radial

RS:X Men

RS:X Women

Nacra17

Periode 2 (Woensdag 9 t/m zondag 13 juni 2021

470 men

470 women

Finn

49er

49erFX

Najaar 2021

niet olympische klassen

Meer over de Allianz Regatta

Het evenement heeft een nieuwe vorm maar kent een rijk verleden. De Allianz Regatta borduurt verder op de nalatenschap van de Spa-, Holland- en Delta Lloyd Regatta. Sinds 1985 is dit toernooi toonaangevend in de lijst van Europese olympische zeilevenementen. De Allianz Regatta zet deze lijn met trots door en legt de lat in de komende jaren nog hoger. Goed om te vermelden; Allianz is niet alleen naamgevend partner van de Allianz Regatta maar ook het Jeugd WK Zeilen in 2022 en het WK zeilen in 2023, beide in Den Haag.

Foto Richard Langdon

Allianz regatta Allianz regatta