De Ocean Race Europe verzamelt gegevens over de toestand van de zeeën

Wetenschappelijke apparatuur aan boord van teams

LORIENT- The Ocean Race, ’s werelds zwaarste sportieve test voor teams en de grootste zeiluitdaging rond de wereld, zal tijdens de inaugurele Europese race essentiële gegevens verzamelen over de impact die de mens op de oceaan heeft.

Fotografie Jesus Renedo/Volvo AB en Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race

Verschillende teams die deze zomer aan The Ocean Race Europe deelnemen, zullen wetenschappelijke apparatuur aan boord hebben om metingen van microplastics in het water en gegevens over de impact van de klimaatverandering op de zeeën vast te leggen. De activiteit van de Ocean Race Europe op het gebied van het verzamelen van wetenschappelijke gegevens wordt gesteund door het VN-decennium van oceaanwetenschappen voor duurzame ontwikkeling. Dat ondersteunt inspanningen om de cyclus van achteruitgang van de oceaangezondheid om te keren en betere voorwaarden te creëren voor een duurzame ontwikkeling van de oceaan.

Twee klassen

Aan de race nemen twee bootklassen deel, IMOCA 60’s en VO65’s. Twee VO65-teams, AmberSail2 en W Ocean Racing, zullen tijdens de race monsters nemen van microplastics, terwijl één IMOCA 60-boot, die wordt gevaren door het 11th Hour Racing Team, 24/7 oppervlaktemetingen zal verrichten van kooldioxide (CO2), de temperatuur van de zee en het zoutgehalte - indicatoren van klimaatverandering. 

De gegevens die tijdens de Ocean Race Europe worden verzameld, worden ter beschikking gesteld van wetenschappelijke organisaties die deze problemen bestuderen en in kaart brengen. Metingen van opgelost CO2 door het 11th Hour Racing Team zullen worden gebruikt door EuroSea, een door de Europese Commissie gefinancierd programma dat de rol van de oceaan in de klimaatverandering beoordeelt en het systeem voor oceaanobservatie verbetert. Tijdens The Ocean Race Europe zullen de boten door de westelijke Middellandse Zee racen, een van de wereldwijde hotspots voor koolstofabsorptie door de oceaan en een van de aandachtsgebieden van EuroSea voor hun koolstofauditproject.

Grote dienst

Dr. Toste Tanhua van EuroSea: ”De Middellandse Zee is zeer efficiënt in het absorberen van CO2, maar haar vermogen om dit te doen kan variëren en moet nauwlettend in de gaten worden gehouden, daarom zijn aanvullende gegevens zo nuttig. Samenwerken met de zeilgemeenschap aan deze zoektocht is een geweldige kans om onze interesse en passie voor de zee op één lijn te brengen voor een gemeenschappelijk doel.”

Het team van 11th Hour Racing zal CO2-metingen indienen bij de Surface Ocean Carbon Dioxide Atlas (SOCAT), die gegevens levert voor de Global Carbon Budget, een jaarlijkse beoordeling van CO2 die informatie verschaft voor doelstellingen en voorspellingen voor koolstofreductie. Het is van vitaal belang dat wetenschappers inzicht hebben in de CO2-niveaus in de oceaan om een nauwkeurige begroting op te stellen en de wereld op koers te houden om binnen de doelstelling van de Overeenkomst van Parijs te blijven om de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 1,5 graden Celsius.

Mairéad O’Donovan, hoofd van het wetenschapsprogramma van The Ocean Race: ”We weten hoe belangrijk de oceaan is, niet alleen voor de sport waar we van houden, maar ook voor de regulering van het klimaat en om ons te voorzien van voedsel, banen en de zuurstof die we inademen. We weten ook dat de invloed van de mens de oceaan ernstig aantast. Door gegevens over de toestand van onze zeeën vast te leggen, via deze unieke samenwerking tussen zeilers en oceaanonderzoeksorganisaties, kunnen we bijdragen aan een beter begrip van de gezondheid van de oceanen. Het is een voorrecht om gegevens te kunnen verstrekken die waardevol zijn voor de wetenschappelijke gemeenschap en het is van vitaal belang dat regeringen handelen op basis van het wetenschappelijk bewijsmateriaal om onze oceaan en alles wat ervan afhangt, te beschermen en te herstellen.”

Plastic kaart

In samenwerking met GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel en de Universiteit Utrecht zullen de door de VO65-teams verzamelde gegevens bijdragen tot de ontwikkeling van een driedimensionale kaart van al het plastic in onze oceaan, door metingen te verrichten in gebieden waar momenteel een gebrek aan gegevens bestaat. De monsters zullen worden geanalyseerd door wetenschappers van het GEOMAR-laboratorium en de gegevens zullen worden gemodelleerd door een team van de Universiteit Utrecht, dat zal onderzoeken in hoeverre de microplastics in de voedselketen en de diepzee-ecosystemen terecht kunnen komen. 

Erik van Sebille, oceanograaf aan de Universiteit Utrecht: ”Het unieke van The Ocean Race is dat de schepen bliksemsnel gaan. Deze snelheid is een geweldige kans voor ons, omdat het betekent dat de metingen op verschillende locaties worden gedaan met een minimum aan tijd ertussen, wat betekent dat de oceaanstromingen niet zullen zijn veranderd tijdens de bemonstering. Dit maakt de interpretatie van de waarnemingen veel gemakkelijker. Het meten van microplastics in de oceaan is echt moeilijk werk, en hoe meer organisaties en teams meehelpen, hoe meer gegevens we krijgen.” 

Eerste keer

De Ocean Race Europe vindt plaats in mei/juni van dit jaar, startend in Lorient in Noord West Frankrijk en eindigend in Genua, Italië. Naast het verzamelen van gegevens tijdens de race, zal Ambersail2 ook gegevens verzamelen tijdens een proloog in de Baltische Zee in Noord-Europa. Dit zal de eerste keer zijn dat dergelijke metingen worden verricht in de Oostzee, die wordt beschouwd als een gebied met zeer hoge verontreinigingsniveaus. De verzamelde gegevens zullen worden gedeeld met het Instituut voor marien onderzoek van de Universiteit van Klaipeda voor verder onderzoek naar de verontreiniging van de Oostzee.

De Ocean Race lanceerde zijn innovatieve wetenschapsprogramma tijdens de 2017-18 editie van de zeilrace rond de wereld. Terwijl de zeven boten door enkele van de meest afgelegen delen van de oceaan reisden, maten ze een reeks variabelen om te helpen inzichten te verschaffen over het weer, de klimaatverandering en microplastics.  

Voor de volgende editie van The Ocean Race in 2022-23 zal het wetenschapsprogramma verder worden uitgebreid, met nog meer boten die gespecialiseerde apparatuur aan boord hebben zodat een vloot directe metingen zal verrichten in delen van de oceaan die zelden toegankelijk zijn voor wetenschappelijk onderzoek.

Het wetenschapsprogramma maakt deel uit van het meermaals bekroonde ’Racing with Purpose’ duurzaamheidsprogramma van The Ocean Race, dat een reeks tastbare manieren samenbrengt waarop we een positieve impact kunnen hebben op het mariene milieu. In samenwerking met 11th Hour Racing - de stichtende partner van het ’Racing with Purpose’ programma en Premier Partner van The Ocean Race - en Volvo Cars, rusten we kinderen uit met de kennis om de oceaan te helpen, houden we topontmoetingen op hoog niveau om wereldwijde besluitvormers aan te zetten tot beleid om de oceaan te beschermen en te besturen, werken we samen met ’s werelds toonaangevende organisaties en NGO’s en nog veel meer.

unnamed (16) unnamed (16)
m124155_13_03_171219_TTT_JRL_000264_TE-1 m124155_13_03_171219_TTT_JRL_000264_TE-1