'Vliegende' motorboot en foilende zeilboot doen op Gardameer niet voor elkaar onder

Voor het eerst hebben een ’vliegende’ motorboot en een foilende zeilboot het tegen elkaar opgenomen. De in Zweden gebouwde Candela C-7 nam het op tegen de Italiaanse zeilende monohull racer Persico 69F. De motor-en zeilboot bleken even snel en gingen ongeveer 30 knopen in de lichte bries op het Gardameer.

Met behulp van foiles, een innovatie die iets meer dan 100 jaar geleden op het meer werd uitgevonden, vlogen ze over het water met aanzienlijk minder energie dan conventionele schepen.

Draagvleugels zijn in wezen onderwatervleugels, die bij bepaalde snelheden voldoende lift geven om de romp van de boot boven het oppervlak uit te laten komen, waardoor de waterwrijving aanzienlijk wordt verminderd.

Voor de Persico 69F, een zeilboot gebouwd voor spannende races, betekenen de draagvleugels dat het vaartuig een topsnelheid van 35 knopen kan bereiken en zelfs met lichte wind met hoge snelheden kan varen - prestaties die niet haalbaar zijn voor conventionele zeilschepen.

Voor Candela C-7, een elektrische motorboot die al in serieproductie is, maken de foiles een lange afstand mogelijk op puur batterijvermogen bij snelheden die voorheen alleen mogelijk waren in boten met verbrandingsmotoren. Met een kruissnelheid van 22 en een topsnelheid van 30 knopen kan de Candela C-7  ruim twee uur vliegen voordat de relatief bescheiden batterij van 40 kWh leeg raakt. Dit is 2-3 keer langer uithoudingsvermogen dan conventionele, snelle elektrische boten.

Terwijl de Persico 69F een bekwame bemanning nodig heeft om hem tijdens de vlucht te besturen, gebruikt de C-7 computers om foiling toegankelijk te maken voor gewone watersporters. Het Zweedse vaartuig wordt bestuurd door een Flight controller, een computer die honderd keer per seconde de pitch en roll van de boot analyseert en automatisch de foiles aanpast om het waterpas te houden boven de golven.

Dankzij de computer en software is de C-7 kunstmatig stabiel, waardoor zelfs de meest zeezieke passagiers een glimlach op hun gezicht achterlaten.

De twee vliegende vaartuigen delen veel eigenschappen die aan hun foiles worden toegeschreven: zoals over het water scheren, een meter boven het wateroppervlak, geen van beide boten raakte de golftoppen. 

Deze voordelen hebben ervoor gezorgd dat draagvleugels een populaire keuze zijn voor beginnende bouwers van elektrische boten, waarbij het belangrijkste doel is om het energieverbruik te verminderen en het bereik te vergroten. 

Schermopname (105) Schermopname (105)
a9z8qtzntljfiovwlugp a9z8qtzntljfiovwlugp
BLT_MRS_69F_Malcesine008-2 BLT_MRS_69F_Malcesine008-2