Imoca Corum L'Épargne klaar voor nieuwe seizoen

Na vier maanden durende refit aan start van The Ocean Race Europe

LORIENT- De IMOCA CORUM L’Épargne is opnieuw te watergelaten in haar thuishaven Lorient, in het zuidwesten van Bretagne. Schipper Nicolas Troussel en zijn bemanning, bestaande uit Sébastien Josse, Marie Riou en Benjamin Schwartz, zullen de komende dagen de eerste proefvaarten maken om de boot weer te leren kennen en zich vertrouwd te maken met de laatste aanpassingen in de aanloop naar de komende wedstrijden.

Na een ‘refit’ van meer dan vier maanden is het team van CORUM Sailing vorige week bijeengekomen om de IMOCA CORUM L’Épargne opnieuw te water te laten, een moment waar door zeilers en walpersoneel vol verwachting naar uit werd gekeken. Na het verliezen van de mast voor de kust van Kaapverdië vorig jaar tijdens de Vendée Globe 2020, willen zij het schip graag weer zien zeilen.

Het werk van het team, dat in februari is begonnen, heeft het mogelijk gemaakt het nodige aan de boot te optimaliseren met het oog op het wedstrijdschema van dit jaar.  Na aanpassing aan de bemanningsconfiguratie, versteviging van de rompbodem, optimalisering van de elektronica, een veiligheidsupgrade in de vorm van nieuwe sensoren, apparatuur om walvissen af te schrikken en er is een nieuwe mast geplaatst en opgetuigd.

Meettesten

Na de meettesten en een weging om na te gaan of de boot aan de IMOCA-regels voldoet, krijgen de vier zeilers een tiental dagen de tijd om zich vertrouwd te maken met de IMOCA CORUM L’Épargne, om samen te zeilen en om de werkzaamheden van de afgelopen maanden te valideren. Daarna zullen ze aan de start verschijnen van The Ocean Race Europe, die zal worden gevaren in drie etappes over de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee.

Deze race is de eerste ontmoeting in een zeer uitgebreid zeilprogramma voor 2021. Nicolas Troussel zal samen met Sébastien Josse deelnemen aan de Rolex Fastnet Race, die op 8 augustus zal starten op het Isle of Wight, voor de zuidkust van Engeland. Daarna keren ze terug naar Lorient, waar ze half september deelnemen aan de Défi Azimut, voorafgaand aan de 15e editie van de Transat Jacques Vabre, die op 7 november van start gaat.

Schipper Nicolas Troussel is opgetogen: ”Het hele team van CORUM Sailing heeft tijdens de winter veel werk verzet om de IMOCA CORUM L’Épargne te verbeteren. We kunnen niet wachten om weer te gaan zeilen op deze fantastische boot. De komende dagen kunnen we al het werk van de afgelopen weken valideren, zodat we in optimale conditie en met een high-performance boot aan de start van The Ocean Race Europe kunnen verschijnen. Deze ‘krachtmeting’ met het water in een bemande configuratie zal ongetwijfeld een steile leercurve met zich meebrengen.”

unnamed (17) unnamed (17)
Schermopname (139) Schermopname (139)
unnamed (19) unnamed (19)
Schermopname (140) Schermopname (140)