Voortvarende start van Nederlandse schippers in Ocean race Europe

Vloot onderweg naar Alicante


CASCAIS- De Nederlandse schippers Gerwin Jansen (The Austrian Ocean Racing Project) en Simeon Tienpont (Team Childhood I) kenden zondagmiddag een voortvarende start van de tweede etappe van The Ocean Race Europe. De Oostenrijkse VO65 schoot van de lijn in Cascais om vervolgens de zes concurrenten voor te blijven tot aan de eerste boei. Na de start kun je de race blijven volgen door te klikken op deze Tracker (https://www.theoceanrace.com/en/europe/racing/tracker).

De 5 IMOCA 60’s en 7 VO65’s vertrokken zondag vanuit Cascais voor de tweede etappe van vier dagen, 700 zeemijl (nm) / 1.296 kilometer (km) richting het Spaanse Alicante. Na een korte vertraging om een nieuwe bries de kans te geven zich te stabiliseren, verschenen de IMOCA 60’s als eerste vloot aan de start van de tweede etappe. Alle vijf de boten schoten uit de startblokken. Het daaropvolgende ruime windse rak was kort en snel. In noordwestelijke richting raceten de teams naar de keerboei die de uitgang van Cascais markeerde, waar de LinkedOut van Thomas Ruyant als eerste aankwam.
 
Ongeveer twee mijl voor de start was 11th Hour Racing Team betrokken bij een aanvaring met een kleine, voor anker liggende motorboot. Daarbij vielen geen gewonden. 11th Hour Racing Team keerde terug na de haven, na de race te hebben onderbroken, om de schade op te nemen.
 
”We hebben via de wedstrijdleiding kunnen bevestigen dat iedereen op die motorboot in orde is. We hebben een groep van ons ondersteuningsteam gestuurd om hen naar de jachthaven te begeleiden, wat ze zonder hulp en op eigen kracht hebben kunnen doen. Ik kan ook bevestigen dat iedereen van onze bemanning ongedeerd is,” reageerde Charlie Enright, de schipper van het 11th Hour Racing Team.
 
”Wij nemen de volledige verantwoordelijkheid voor wat er vandaag op het water is gebeurd. We zijn terug in de jachthaven om te beoordelen wat de precieze schade is aan onze boot. We hebben zeker wat averij opgelopen aan de bakboord foil. We werken samen met het wal- en het ontwerpteam om te zien wat dat betekent voor onze deelname.”
 
Vliegende start 
Intussen zorgden de zeven VO65’s voor een spectaculair gezicht toen ze op lijnden voor het eerste rak. Om te bewijzen dat de overwinning in de eerste etappe geen toevalstreffer was, nam de bemanning van het Austrian Ocean Race Project het voortouw na het startschot. Schipper Gerwin Jansen en zijn bemanning leidden de VO65’s bij het keerpunt in Cascais.
 
Dat hij vandaag als aanvoerder van het klassement aan de tweede etappe zou beginnen, had debuterend schipper Gerwin Jansen van te voren niet durven dromen: “We hebben een jonge bemanning, allemaal jonge zeilers met een droom om The Ocean Race te varen. De stemming is goed aan boord. Het is uiteraard feest als je de eerste etappe wint, maar we moeten ook de verwachtingen een beetje temperen. Het is natuurlijk niet normaal dat je gelijk wint. We gaan er dus open in.” Over de race naar Alicante zei hij: “We gaan van start met een mooie downwind, helemaal naar het zuiden van Portugal. Dan gaan we naar de Straat van Gibraltar, waar we heel veel wind gaan krijgen. Tegenwind en hoge golven, dus dat moeten we zien te overleven. We hebben er heel veel zin in.
 
Relay4Nature
Voor het verlaten van de dok in Cascais werd het estafettestokje van het Relay4Nature initiatief doorgegeven van de Portugese Mirpuri Foundation Racing Team VO65 schipper Yoann Richomme (FRA) aan Chris Nicholson (AUS), schipper van de Nederlandse AkzoNobel Ocean Racing VO65. De Relay4Nature is een estafettestokje voor de oceaan, dat als doel heeft om de wereldleiders aan te moedigen hun ambitie voor natuur-, mensen- en oceaanrechten in alle beleid en acties radicaal te verhogen en zich te verenigen voor een sterker bestuur van de oceaan.
 
Op basis van de laatste weermodellen zal de vloot naar verwachting de tweede etappe in vier dagen kunnen afleggen. Dat betekent dat donderdag 9 juni de verwachte aankomst dag in Alicante is.  

 

fotografie Sailing Energy/ Ocean race

 

 

 

 

 

867E13A4-4D2F-4E2A-B590-64B406834812 867E13A4-4D2F-4E2A-B590-64B406834812
0FE3DBB5-DE7F-439C-9E18-13BAC3DEB3B9 0FE3DBB5-DE7F-439C-9E18-13BAC3DEB3B9
55BAEB80-018A-47F3-B1D3-DF4618FEE910 55BAEB80-018A-47F3-B1D3-DF4618FEE910
B5EA674E-2367-46B4-93A6-E678B4D8D53D B5EA674E-2367-46B4-93A6-E678B4D8D53D