Tweede etappe van The Ocean Race Europe opnieuw ongekend spannend slot

Mirpuri Foundation Racing Team als eerste in Alicante

ALICANTE- De tweede etappe van The Ocean Race Europe kende woensdagmorgen opnieuw een ongekend spannend slot. Net toen de zon opkwam, gleed Mirpuri Foundation Racing Team van schipper Yoann Richomme als eerste over de eindstreep. Binnen een half uur volgde de Nederlandse VO65 AkzoNobel Ocean Racing van schipper Chris Nicholson. Na een intens gevecht in de laatste mijlen was het Bouwe Bekking die een kleine 3 uur en 3 kwartier later met Sailing Poland de derde plek opstreek.
 

Afgelopen zondag begon de 700 zeemijlen (1.296 km) lange etappe van Cascais naar Alicante nog met een stevige bries. Maandag raasde de vloot van 12 boten verdeeld over de VO65- en IMOCA 60-klasse door de stormachtige Straat van Gibraltar. AkzoNobel Ocean Racing koos daar als eerste voor de noordelijke passage, terwijl de meerderheid van de VO65-vloot langs de Marokkaanse kust in het zuiden racete. Daarna volgde wederom een overgang, maar dit keer naar lichtweer. Sailing Poland bereikte als eerste de Middellandse Zee, met AkzoNobel Ocean Racing en Mirpuri Foundation Race Team in zijn kielzog.

Oude zeilen
“Het was een interessante etappe”, blikte Bouwe Bekking vanmorgen na zijn finish terug. “De eerste 24 uur begon met mooi zeilen onder spinnaker. We wisten dat er een transitie aan zou komen. Ik denk dat we daar een heel goede beslissing hebben genomen. Wij gingen als eerste naar de Code 0 (voorzeil). Vervolgens moesten we door de Straat van Gibraltar met maximaal 46 knopen wind, windkracht 9. Dat is niet het meest plezierige, maar we gingen waanzinnig goed. Echt een pluim voor de jonge mensen aan boord, dat ze daar zonder op te geven doorheen kwamen. Vervolgens kwam de transitie en daar waren we gewoon niet snel genoeg. We hebben heel oude zeilen. Dat is natuurlijk geen excuus, maar we hebben nu niet het budget om nieuwe zeilen te kopen. We missen snelheid in het lichte weer en zo zeilde Akzo van ons weg.”

Tactische fout
“Op het laatste gedeelte bij Tabarca, het kleine eiland hier 10 mijl voor de finish, heb ik een tactische fout gemaakt. Als je naar Alicante kijkt, was het rechts gewoon beter. Wij gingen naar links, omdat ik dacht dat we anders helemaal stil zouden komen te liggen en dan de zeebries zou komen. Zo kwamen de Mexicanen terug en die hadden een privé gevecht met Team Childhood I.” Dit duo liep de finishlijn meer onder de kust aan, terwijl Sailing Poland verder op zee bleef en daar profiteerde van iets meer druk in de zeilen. Bekking: “Wij hadden de mogelijkheid om rechts van hen te komen, waarna het ‘kat in het bakkie’ was.”  
 
Kapotte furler
Hoewel Team Childhood I aanvankelijk op koers leek te liggen voor de derde plaats, delfde het Nederlandse team uiteindelijk het onderspit. Ze kwamen achter Viva México als vijfde binnen. Schipper Simeon Tienpont vertelde na afloop: “We hebben best een lastige ochtend gehad. Als team hebben we deze etappe ongelofelijk hard gevochten. Vooral mentaal was het een moeilijke race met zo’n beetje alle omstandigheden die je in het zeilen kunt bedenken. Tactisch hadden we 2 moeilijke nachten. We waren ervan overtuigd dat we veel meer in het zuiden moesten zitten en we dus wat extra mijlen moesten maken, maar dat vooral in het noorden de lichte wind zou zitten. Dat kwam niet altijd zo uit, maar desalniettemin wisten we ons elke keer heel goed terug te vechten.”
 
“Zoals ook vanmorgen hier in Alicante, waar we bij het eiland Tabarca naar de derde plek zeilden door heel scherp en tactisch te varen. Toen we het eigenlijk helemaal onder controle hadden en de derde plek konden verzegelen, brak onze furler (rolsysteem van de genua). Daardoor konden we niet goed overstag, omdat we het grote voorzeil niet meer konden inrollen. Daardoor verloren we 2 plaatsen. Dat is een grote teleurstelling, maar aan de andere kant moeten we trots zijn op een etappe waarin we toch ook goed hebben gezeild. Nu balen we allemaal en daarna gaan we keihard nadenken over hoe we met dezelfde energie naar Genua/Italië gaan vechten.”
 
Mirpuri Foundation Race Team van schipper Yoann Richomme streek de felbegeerde 7 punten op: “Het was een lang gevecht met Akzo. We pakten mijl voor mijl terug en gistermiddag wisten we de koppositie over te nemen.” Tot frustratie van Chris Nicholson van AkzoNobel Ocean Racing met de Zoetermeerse Rosalin Kuiper aan boord. Zij gingen immers lange tijd aan de leiding. “Het is frustrerend als je zo lang jaagt op Mirpuri. Als je kijkt naar wie het beste zeilde, is het oké zo. Ik probeer te bedenken waar we het hebben verloren, maar dat is lastig te achterhalen. Er zijn zoveel situaties waarin dingen goed of slecht gingen. Ik moet even slapen en dan een debriefing doen.”
 
Net voor 12 uur vanmorgen kwam klassementsleider The Austrian Ocean Racing Project van Gerwin Jansen (Hasselt) als zesde door de finish. Jansen: “We hadden een heel goede start. Daarna een mooi voor-de-winds rak met veel wind en hoge golven. Dat ging lekker snel. In de Straat van Gibraltar hadden we heel veel wind, maar de golven vielen mee. We hebben het dus relatief makkelijk kunnen overleven. Vervolgens hadden we absoluut geen wind. We hebben toen een poosje liggen wachten, maar langzaam kwam de wind terug en zijn we met stop and go’s naar Alicante gevaren.” Ruim een kwartier later sloot Ambersail-2 de rij.
 

Finish volgorde tweede etappe:

1) Mirpuri Foundation Race Team, 7 punten

2) AkzoNobel Ocean Racing Team, 6 punten

3) Sailing Poland, 5 punten

4) Viva México, 4 punten

5) Team Childhood I, 3 punten

6) The Austrian Ocean Racing Project, 2 punten

7) Ambersail-2, 1 punt

Voorlopig klassement:

1) Mirpuri Foundation Race Team, 11 punten

2) AkzoNobel Ocean Racing, 11 punten

3) Sailing Poland, 10 punten

4) The Austrian Ocean Racing Project, 9 punten

5) Team Childhood I, 8 punten

6) Amdersail-s, 7 punten

7) Viva México, 6 punten

 

Fotografie: Sailing Energy/The Ocean Race
 

 

m138298_14_00_210609_TORE02_PMA_2073_17820 m138298_14_00_210609_TORE02_PMA_2073_17820
m138156_14_00_210609_TORE02_SE_0599_2520 m138156_14_00_210609_TORE02_SE_0599_2520
m138310_14_00_210609_TORE02_PMA_0004_16882 m138310_14_00_210609_TORE02_PMA_0004_16882