Kitefoilen naar twee medailles bij Spelen Parijs 2024

Offshore zeilen definitief van het Olympische programma

PARIJS- Het IOC heeft de nieuwe discipline Kitefoilen uitgebreid van één naar twee olympische medailles voor de Spelen van Parijs in 2024. In plaats van als duo in een mixed relay team kunnen zowel de mannen als de vrouwen nu individueel een medaille winnen. Een beslissing die door de talentvolle Nederlandse kitefoilers van de nationale selectie met enthousiasme is ontvangen.

Annelous Lammerts: “Ik ben echt super blij met deze keuze van het IOC. Hiervoor ben ik in het freestylen altijd een individuele atleet geweest, maar het oog op mijn olympische droom heb ik de switch gemaakt naar het kitefoilen. Nu het een individuele medaille wordt hangt straks alles af van mijn eigen prestaties. Dat is heel gaaf en tegelijk ook wel spannend. Ik ga de komende 3 jaar in ieder geval alles geven om mij te plaatsen.”

Jis van Hees: “Wow, dit is echt heel gaaf. Natuurlijk zagen we deze beslissing al wel een beetje aankomen maar dat het dan ook gebeurt is des te mooier. In mijn ogen is het een logische beslissing voor de kitesport. De mixed relay voelde toch een beetje geknutseld, zeker ook omdat de andere wedstrijden door het jaar heen bijna allemaal individuele wedstrijden zijn. Het is niet zoals met het zeilen dat je met zijn tweeën in een boot zit. Het zal niet makkelijker worden en we zullen als team met elkaar beter moeten worden. Maar ik ben hier wel echt heel erg blij mee.”

Bondscoach Casper Bouman: “Dit is een geweldige erkenning voor de kitesport. Als Team zijn we drie jaar geleden een weg in geslagen op weg naar Parijs. Dat hebben we gedaan met de steun van velen maar in het bijzonder toch zeker de Kitefoil Cup Holland onder leiding van Sander de Kok. En sinds begin dit jaar het Team KPN Sportfonds en recent Allianz als nieuwe hoofdsponsor van de bond. In de wetenschap dat er één medaille lag te wachten in Parijs. Dat daar nu een tweede bij komt is fantastisch, sporttechnisch verandert er niet heel veel behalve dat we nog meer op het individu zullen moeten gaan inzetten maar dat zullen we blijven doen vanuit de teamgedachten. Samen word je sterker. Ik hoop daarnaast echt dat deze individuele medaille ook de weg opent voor meer dames en zeker jonge meiden om zich op het kitefoilen te storten. Met het oog op de toekomst hebben we die breedte nodig. ”

Mixed offshore
Het IOC heeft het Offshore zeilen definitief van het Olympische programma gehaald. In plaats daarvan krijgt de nieuwe discipline Kitefoilen niet één maar twee medailles.

Eerst stond er één medaille voor het Kitefoilen op het programma als mixed relay race. Een team bestond uit een man en een vrouw die in estafettevorm zouden racen. Nu hebben mannen en vrouwen ieder een eigen event. Dit zorgt voor een breder en sterker veld op het hoogste niveau.

Jaap Zielhuis, bondscoach TeamAllianz (nationale selectie): ‘We kunnen met deze beslissing leven. We zagen met mixed offshore goede kansen om in Nederland olympisch en zeezeilen te verbinden, maar zien ook de hoge kosten als obstakel. Anderzijds zijn we blij dat met Kitefoilen een nieuwe groeiende sport nu breder vertegenwoordigd is. De uitbreiding van het aantal medailles in het Kitefoilen maakt het Olympische programma ook toegankelijker voor kleinere landen. Nu kun je met één sterke mannelijke of vrouwelijke kitefoiler al competitief zijn. Bij een mixed relay werkte het vinden van twee sterke atleten drempelverhogend.’

Fotografie Sander van der Borch

AnnelousLammerts AnnelousLammerts