Bootklussen: hoe vervang je tapijt?

Het sneeuwde voortdurend in de kajuit

AKERSLOOT- Veel oudere zeil-en motorboten zijn bij de bouw aan de binnenzijde beplakt met vinyl. Onder invloed van altijd aanwezig vocht aan boord zie je in de loop der jaren dat het vinyl verkleurt, verpulvert en vaak loslaat. Dat was ook het geval bij de redactieboot van Watersport-TV. Met hulp van Marco van den Berg van Aqua Art is het tapijt vernieuwd.

Direct naar video refit (https://www.youtube.com/watch?v=sxlw7HEZULY)

De Antaris 720, bekend van diverse series zoals Vaarplezier, hebben we 4 jaar geleden aangeschaft. In de boot zat nog het oorspronkelijk vinyl dat al vanaf de aankoop bovenaan ons prioriteitenlijstje stond om te gaan vervangen. Het ‘tapijt’ zag er niet alleen smoezelig uit maar zorgde er voortdurend voor dat we het gevoel hadden dat het sneeuwde in de kajuit.

Hoogste tijd dus om te vervangen. Maar hoe doe je dat? Is het zelf te doen of moet je een professional inhuren en wat kun je het beste ter vervanging van het oude vinyl gebruiken?

Wij zochten hiervoor contact met Marco van den Berg van Jachtwerf Aqua Art. Marco, zoon van de oprichter van de bekende Marco Motorjachten, groeide op de werf van zijn vader op en heeft veel ervaring met het refitten van allerlei soorten boten.

Het beplakken met vinyl van het interieur van een bestaande boot, is waar veel eigenaren hun hoofd over buigen. Zo blijkt uit regelmatig terugkerende vragen op de bekende forums hierover. Niet zo verwonderlijk, want de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse pleziervaartvloot ligt tussen de twintig- en dertig jaar. Het is dus een onderwerp dat leeft.

Hoogpolig tapijt

De geschiedenis van onze redactieboot is ons niet helemaal bekend. Het vermoeden bestaat dat het ooit als casco is opgeleverd en dat de eerste eigenaar veel klussen zelf heeft gedaan. Tegen de binnenzijde van de romp zat in de kajuit en ook de toiletruimte een ‘hoogpolig’ tapijt geplakt.

We hebben het tapijt verwijderd. Dat ging eigenlijk best eenvoudig. De foam aan de achterzijde van het tapijt met de lijmresten was grotendeels vergaan. Dat zorgde dat je het zo los trok van de romp. Met een verfkrabber hebben we de restanten verwijderd en het oppervlakte zo goed als mogelijk schoongemaakt.

Het opnieuw beplakken van de kajuit met nieuw vinyl was aanzienlijk meer werk, maar gelukkig kregen we hiervoor hulp van Marco. In tegenstelling tot ‘behangen’ of tapijt leggen in een woning, is op een boot niets recht. Dat betekent veel passen en meten en met veel precisie alles op maat knippen. ‘’Je moet er wel een beetje gevoel voor hebben,’’ aldus Marco die adviseert om alles wat los en in de weg zit, zoals kastjes, planken en lijstjes te verwijderen. ‘’Dat scheelt zoveel tijd bij het plakken.’’

Marco werkt uitsluitend met Softex, een watervast tapijt dat speciaal ontwikkeld is voor de afwerking van vloeren en wanden van boten. Het materiaal is kleurecht, licht van gewicht, slijtvast, soepel en daardoor eenvoudig te verwerken. Het is UV-bestendig, rot en schimmelvrij en rafelt niet en eenvoudig te knippen en naadloos te leggen. Het is verkrijgbaar in meerdere kleuren.

‘’Doordat een boot interieur nergens recht is, moet je veel verknippen en raak je veel tapijt kwijt,’’ aldus Marco die uiteraard met professionele lijmen werkt. ‘’Pas wel op dat je voldoende ventileert bij het lijmen en een masker draagt.’’

In onze redactieboot zitten de ramen in  aluminium profielen, waarvan we in eerste instantie alleen de lijsten hadden verwijderd. Om de kans op lekkage na her-montage te verkleinen, hebben we op aandringen van Marco besloten om alle ramen te verwijderen en te voorzien van nieuw afdichttape. Als je toch bezig bent.

Een handige doe-het-zelver met voldoende tijd en geduld kan het vinyl zelf vervangen. Voor wie het wil laten doen moet met materiaal- en arbeidskosten rekening houden met zo’n € 155 per meter.

 

Voor meer informatie: www.aquaart.nl (http://www.aquaart.nl)

 

 

Voor en na Voor en na
unnamed (2) unnamed (2)
P1013418 P1013418
unnamed (6) unnamed (6)
unnamed unnamed
unnamed (3) unnamed (3)
unnamed (11) unnamed (11)