Verzegeling huiddoorvoer vuilwatertank weer stap dichterbij

Ministerie presenteert details over concept regeling

DEN HAAG- Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving voor. Die wijziging is erop gericht dat op een pleziervaartuig de afsluiter in de leiding tussen opvangtank/toilet en de huiddoorvoer in gesloten stand verzegeld moet zijn. Daarmee wordt lozing van ongezuiverd toiletwater voorkomen.

De regeling heeft directe gevolgen voor eigenaren van pleziervaartuigen, maar ook voor jachthavenbeheerders. Eigenaren van pleziervaartuigen zullen door de verzegeling genoodzaakt zijn hun opslagtank regelmatig te laten uitpompen bij een ontvangstinstallatie, die bij jachthavens met meer dan 50 ligplaatsen verplicht aanwezig moet zijn. Of een nieuwe zuiveringsinstallatie aan te schaffen met de voorgeschreven type goedkeuring.

Een speciale klankgroep bestaande uit vertegenwoordigers van diverse watersportorganisaties, waaronder het Watersportverbond, de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club (KNMC), de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers en het Verbond Nederlandse Motorbotsport (VNM), maakt zich niet alleen zorgen over de uitvoerbaarheid van het besluit. Het voorziet dat het de pleziervaart op hoge kosten jaagt. Zo bleek uit een artikel (klik hier) (https://www.watersport-tv.nl/nw-31400-7-3847183/nieuws/ministerie_koerst_af_op_verzegelen_vuilwaterafsluiters_met_chip.html)dat begin dit jaar op Watersport-TV werd gepubliceerd.

Sinds 2009 is het verboden om ongezuiverd toiletwater te lozen, maar dit wordt volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op grote schaal overtreden. Dit komt omdat de lozing alleen op heterdaad kan worden vastgesteld en bovendien (vrijwel) onzichtbaar is. Doel van deze wijziging is om eigenaren van pleziervaartuigen te verplichten om de afsluiter in de leiding tussen (de opvangtank van) hun toilet en de huiddoorvoer in gesloten stand te verzegelen. Daardoor wordt het onmogelijk om ongezuiverd toiletwater onder de waterspiegel te lozen en is men genoodzaakt om de opslagtank bij een ontvangstinstallatie uit te laten pompen. Indien er een zuiveringsinstallatie aan boord is die een typegoedkeuring heeft, of indien gewaarborgd is dat via het toilet uitsluitend urine geloosd wordt, geldt de verzegelingsplicht niet.
Met de invoering van de verzegelingsplicht wordt het lozingsverbod beter handhaafbaar.

Eigenaren van pleziervaartuigen die regelmatig langere tijd op zee of in het buitenland verblijven, zullen op zoek moeten gaan naar een technische oplossing die gelijkwaardig is aan verzegeling, bijvoorbeeld een automatische afsluiter die verbonden is met GPS. Zo suggereert het Ministerie.

Het Ministerie verwacht  dat een deel van de eigenaren vanwege de verzegelingsplicht zal besluiten om de opslagtank te vervangen door een zuiveringsvoorziening met de voorgeschreven type goedkeuring.
Dat de betere handhaafbaarheid van het lozingsverbod een positief effect zal hebben op de bescherming van de gezondheid van zwemmers in oppervlaktewater.
En dat voor de waterbeheerders (met name waterschappen en Rijkswaterstaat) de handhaafbaarheid van het lozingsverbod wordt verbeterd.

Tot en met vrijdag 3 september is het mogelijk om te reageren op deze regeling. Klik HIER! (https://www.internetconsultatie.nl/wijziging_bal_verzegeling_toiletwater_pleziervaart/reageren).

3842511_884924 3842511_884924
Vuilwater station Vuilwater station