Vier RS Ventures beschikbaar voor aangepast zeilen

Proefvaren bij verenigingen ter promotie van Para-sailing

MEDEMBLIK- Para-sailing zit in de lift. Steeds meer verenigingen in Europa bieden een vorm van aangepast zeilen aan. In Nederland zijn sinds kort vier boten beschikbaar waarmee proef gezeild kan worden.

De RS Venture is een vast onderdeel van World Sailings’ Para Development Program. Dit is speciaal ontwikkeld door World Sailing om Para Sailing aantrekkelijk te maken en uiteindelijk de zeilsport weer een onderdeel van de Paralympische spelen te laten uitmaken.

Een belangrijk onderdeel van dit programma is het reduceren van complexiteit. RS Sailing samen met World Sailing hebben met de RS Venture niet alleen een boot maar ook een wedstrijdconcept ontwikkeld. Hierbij kunnen teams gebruik maken van beschikbaar gestelde boten tijdens de World Sailing evenementen. Het zorgt er voor dat de zeilers niet meer hun eigen boot mee hoeven te nemen. Dat zorgt voor een significante reductie in zowel de kosten als de complexiteit van het wedstrijd zeilen.

De RS Venture

De RS Venture is een tweemans kielboot met een a-symetrische spinnaker. Sinds 2018 een officieel World Sailing Para Development class. De boot wordt gestuurd met een joystick die te bedienen is vanuit de 2 kuipstoelen. Voor wie niet de mogelijkheid hebben om de joystick te bedienen is er ook een elektrische stuurinrichting beschikbaar.

De RS Venture is een van de drie para Sailing classes die onderdeel uitmaken van de 2023 World Sailing Championships in Scheveningen. Voorafgaand aan het evenement zal de RS Venture International Class een programma in Nederland faciliteren zodat zowel Nederlandse teams als buitenlandse teams de mogelijkheid hebben om zich optimaal voor te bereiden op dit evenement.

Vanaf deze maand zullen er vier RS Ventures beschikbaar zijn in Nederland. Deze zijn door RS Sailing beschikbaar gesteld in de aanloop naar het WK in 2023 voor een combinatie van training en wedstrijd activiteiten.

Coach en coördinator.

Christoffel van Hees heeft via het Watersportverbond en  World Sailing jarenlange ervaring met coaching, programma ontwikkeling en Para Sailing.  Hij is de aangewezen kandidaat om de RS Ventures in Nederland te coachen en coördineren . ”Ik ben zeer vereerd dat ik met de RS Venture het aangepast zeilen in Nederland een nieuwe impuls mag geven. Niet alleen omdat ik de RS zeilboten lijn erg vooruitstrevend vind, maar RS heeft een geweldig team van mensen waar ik heel erg graag voor en mee ga werken. Ik kijk er naar uit.”

Voor meer informatie; neem contact op met christoffel@rssailing.com (mailto:christoffel@rssailing.com)

2017_RSVCSCS_5 2017_RSVCSCS_5
201805_RSVCSCS_14 201805_RSVCSCS_14