Invoering verzegeling vuilwatertank kraan gaat te snel

Watersportverbond roept booteigenaren op om stem te laten horen

UTRECHT- Het Watersportverbond roept booteigenaren op om te reageren op het Besluit Activiteiten Leefomgeving van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met betrekking tot het verzegelen van de kranen van vuilwatertanks. De invoering, gepland voor 1 juli 2022, gaat volgens het Verbond te snel. Gepleit wordt voor een overgangstermijn van minimaal 5 jaar.

Sinds 2009 mogen booteigenaren geen toiletwater meer lozen op het oppervlaktewater. Handhaving is lastig en daarom is in 2019 in de Tweede Kamer een motie aangenomen om de afvoerkraan van de spoeltoiletten te verzegelen.

De afgelopen jaren heeft Watersport-TV met enige regelmaat over het verzegelen bericht. Een interview met D66 Kamerlid Tjeerd de Groot die de motie indiende, zorgde voor een storm aan reacties.

Op dit moment werkt het Ministerie van I&W de uitvoering van deze verzegeling uit, maar lijkt nog altijd voorbij te gaan aan de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de eigen voorstellen. Zo is het de bedoeling dat de vuilwatertanks worden leeggepompt bij speciale uitpompstations. De praktijk leert dat daar op dit moment te weinig van zijn. Op havens die ze wel hebben staan de stations vaak op lastig bereikbare plekken en werken niet naar behoren. Het Ministerie stelt daarnaast voor om aan boord van  pleziervaartuigen zuiveringsinstallaties te plaatsen, maar die zijn nog in ontwikkeling en niet te koop.

Overgangstermijn

Aangezien beide oplossingen voor het toiletwater lozing probleem nog niet voldoen, pleit het Watersportverbond voor een overgangstermijn van minimaal vijf jaar om de infrastructuur van vuilwater uitpompstations op orde te krijgen. Daarnaast moeten er betaalbare kleine zuiveringsinstallaties verkrijgbaar zijn voor booteigenaren.

Een speciale klankgroep bestaande uit vertegenwoordigers van diverse watersportorganisaties, waaronder het Watersportverbond, de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club (KNMC), de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers en het Verbond Nederlandse Motorbootsport (VNM), maakt zich niet alleen zorgen over de uitvoerbaarheid van het besluit. Het voorziet dat het de pleziervaart op hoge kosten jaagt.

Reageer en stem zo mee!

Tot en met 3 september 2021 kan je reageren op de wijziging van het Besluit Activiteiten Leefomgeving verzegeling pleziervaartuigen van het ministerie van I en W. Het Watersportverbond roept booteigenaren dit massaal te doen. ’’Hoe meer reacties/zienswijzen er worden ingediend hoe sterker we staan en hoe groter de kans dat er naar ons geluisterd wordt.’’

Je kunt je eigen zienswijze indienen of onderstaande tekst van het Watersportverbond gebruiken in je reactie:

Ik sluit mij aan bij het standpunt van het watersportverbond inzake de wijziging Besluit Activiteiten Leefomgeving verzegeling pleziervaartuigen. Het standpunt van het Watersportverbond luidt als volgt:

Het Watersportverbond is voor schoon water en staat dan ook achter het lozingsverbod. Het verbod verkleint de kans op ziekten voor zwemmers en watersporters die in direct contact komen met het oppervlaktewater (zoals zeilers in open boten, kanoërs en boardsporters).

Maar de invoering van de verzegeling gaat te snel. Er zijn op dit moment niet voldoende vuilwater uitpompstations en van de stations die er wel zijn, staan er veel op een onhandige plek achter in de haven of ze werken niet naar behoren. Als er tientallen watersporters aan het eind van een mooi weekend terugkomen in de haven, duurt het uren voordat iedereen zijn tank heeft kunnen legen. Een zuiveringsinstallatie is nog niet op de markt.

We vragen dan ook om een overgangstermijn van minimaal vijf jaar om de infrastructuur van vuilwater uitpompstations op orde te krijgen (voldoende en goed werkende stations in havens, maar ook langs de openbare vaarweg). Daarnaast moeten er betaalbare, kleine zuiveringsinstallaties verkrijgbaar zijn. Alleen met een juiste voorbereiding en kwantitatief en kwalitatief voldoende infrastructuur van uitpompstations, zal er acceptatie van de regels komen.

Klik HIER! (https://www.internetconsultatie.nl/wijziging_bal_verzegeling_toiletwater_pleziervaart)

om vóór 3 september je reactie te plaatsen.

Foto Watersport-TV

3842511_884924 3842511_884924