Olympisch zeil-en surftoernooi van start

De Geus, Bouwmeester en Badloe trappen

ENOSHIMA- Op zondag 25 juli start het olympische zeil- en windsurftoernooi met titelverdediger Marit Bouwmeester in de Laser radial (ILCA6) en met Lilian de Geus en Kiran Badloe in de RS:X windsurfer klasse. De rest van het team komt later deze week in actie. De weersvoorspelling is redelijk goed voor de openingsdag van deze wedstrijdserie met een matige wind uit het zuidoosten van 8 knopen. Marit Bouwmeester en Kiran Badloe bijten het spits af om 12.05 lokale tijd (5.05 NL-tijd). De Geus start om 13.20 uur (6.20 NL-tijd).

Windsurfer Kiran Badloe is een week in Enoshima, ongeveer 1.5 uur rijden ten zuiden van Tokio, en geeft de volgende update. “Het bevalt hier prima, wij zijn ook al heel veel hier geweest. We kennen het. Het is vrij strikt allemaal met de maatregelen, maar we hoeven ons niet te vervelen. Overdag kunnen we naar de haven en daar kunnen we supergoed trainen, eigenlijk zoals we normaal ook doen. Daarna moeten we wel gelijk terug naar het hotel. Maar om ons daar niet te vervelen hebben we heel veel spelletjes meegenomen. Ik heb ook mijn Nintendo Switch meegenomen. Ik speel vooral heel veel Fortnite en Mario Kart, maar ook veel kaartspelletjes. Ik vind dat sociale wel belangrijk, maar we leven al een jaar in deze realiteit en we weten hoe we ermee om moeten en gaan. En we weten ook hoe we moeten presteren onder deze omstandigheden.”

“Ik voel de druk van buitenaf niet echt zo. Ik weet dat in onze sport heel veel kan gebeuren. Er zijn een stuk of zeven jongens die kunnen het me heel lastig maken. Als ze allemaal hun dag hebben, dan sta ik straks zevende. Maar ik weet wel wat ik wil; ik wil heel graag winnen. Ik ben zo goed mogelijk voorbereid. We gaan hard en zijn fit en het is aan mij om als beste met de omstandigheden om te gaan en hopelijk beter dan de rest. Als ik dat doe, dan sta ik op het hoogste podium, want we weten dat het mogelijk is en dat ik het kan.”

“Verder moeten we niet te veel aan het doel denken. We moeten zo goed mogelijk varen. Met Aaron McIntosh, mijn Nieuw Zeelandse coach hebben we het 1 x per jaar over het grote doel en daarna vergeten we het. Set the goal and forget the goal.”

Lang genoeg gewacht

De Geus kende een beetje een terugslag na het uitstellen van de Olympische Spelen. Maar heeft uiteindelijk de tijd goed gebruikt en zegt verder te zijn dan een jaar geleden.

”De Olympische Spelen zijn absoluut het belangrijkste evenement in onze sport. Er is maar één deelnemer per land per evenement, in tegenstelling tot de WK’s, en dat maakt het een bijzonder evenement waar je vier jaar naartoe werkt, nou ja deze keer vijf jaar.”

”Ik kijk erg uit naar de start, het heeft echt lang geduurd met het uitstel van een jaar. Het eerste halfjaar na het uitstel hadden we geen wedstrijden en dat was best zwaar voor mij omdat je geen doelen hebt. Ik was toen wereld- en Europees kampioen, maar ik had weinig motivatie. Totdat we weer een aantal wedstrijden mee konden doen en we afgelopen winter naar Lanzarote gingen om te trainen. Met het WK in Cadiz en de Europese kampioenschappen in 2021 hadden een redelijk goed programma. Al met al een aantal hele goede wedstrijden om op een hoger niveau te komen. Ik heb het gevoel dat ik nu op een stap verder ben dan vorig jaar.”

”We hebben hier vaak lichte wind de laatste tijd, maar je kunt niets aan de voorspelling doen. Maar het ziet ernaar uit dat we wat variatie zullen krijgen deze week, enkele dagen met sterke wind. Het zou goed zijn om wat variatie te hebben tijdens de Olympische Spelen. Het is uitdagender.”

Rivalen

”China en Frankrijk zijn de belangrijkste en een paar anderen zoals, Israël, Italië en Groot-Brittannië. Die laatste drie zijn een beetje jonger, maar die hebben een goede kans op een medaille. En ook Poolse is een sterke concurrent. Ik denk dat ze allemaal een medaille kunnen winnen.”

Team NL Zeilen (foto Sailing Energy)

unnamed (22) unnamed (22)