Waar zijn de vakantie vierende watersporters?

Wisselende berichten over drukte/stilte op het water

WARMOND- Op basis van de drukte afgelopen jaar en de aanhoudende run op boten, werd deze zomervakantie  een gekkenhuis op het water verwacht. Een rondgang door het land leert echter dat het op dit moment op veel plaatsen opmerkelijk rustig is. Veel passantenplekken zijn leeg. Jachthavens liggen vol met de vaste ligplaatshouders en ook op het water is het niet druk. Waar zijn de vakantie vierende watersportliefhebbers?

’’Wij zitten nu midden in het seizoen. Gisteren in Grou waren in de passantenhavens niet eens alle boxen vol. Eergisteren in Leeuwarden was nog plek zat in de Prinsentuin. In Sneek, in het centrum, was het vandaag iets drukker. Het Sneekermeer was leeg en aan het starteiland was nog meer dan genoeg plek,” vertelt motorbootvaarder Herbert Schoenmakers.

Van andere watersporters in Friesland horen we soortgelijke verhalen, ook over de Marrekrite waar de plekjes voor het uitzoeken zijn. Lourens Touwen, directeur van de Marrekrite: ”Ik heb nog geen cijfers. Ik ga deze week zelf op diverse plekken langs om te zien hoe de situatie is. Overigens gaat de verkoop van Marrekrite wimpels als een raket. Vorig jaar waren we in de zomer alle wimpels uitverkocht en daarom hebben we er extra ingekocht. Die raken we zeker weer kwijt.”

Vorig jaar was het water mede door de corona-uitbraak de uitvalsplek. Het mooie voorjaarsweer hielp ook nog mee. Dit seizoen is het weer onbestendiger waardoor met name de gelegenheid waterrecreanten direct afhaken. ”Die kijken voortdurend via hun smartphones naar de weer-apps. Voorspellen die regen of een wolkje, dan regent het hier direct annuleringen,’’ aldus Martin Hoogeboom die op Kaageiland sloepen maar ook zeilboten verhuurt. ”Voorheen had je echte watersporters die hier een zeilboot huurden en voor wie het weer niet uitmaakte. Tegenwoordig zijn het recreanten die in het zonnetje met de beentjes over boord willen. Schijnt de zon niet, dan komen ze niet.”

Privé-schutting

Watersport-TV was afgelopen week op de Braassem en de Kaag en voer zondag via Haarlem terug naar de thuishaven in Akersloot. Op de Ringvaart van de Haarlemmermeer voeren we met enkele zeiljachten en motorboten in konvooi naar en door Haarlem. In de stad, aan de kades, lagen enkele tientallen pleziervaartuigen. Wie nog een plekje zocht, kon kiezen. In de sluis bij Spaarndam hadden we met onze redactieboot een privé-schutting. Op het Noordzee kanaal kwamen we een zeiljacht tegen.

’’Misschien zijn toch veel mensen naar het buitenland op vakantie gegaan. Wij krijgen nog vakantie. Hopelijk knap het weer op en blijft de rust op het water,’’ reageert Roy Odekerken.

’’Wij zijn net terug van 2 weken Duitse wad. De eerste week was het heel rustig. Afgelopen week was al een stuk drukker. Maar nog lang niet overvol. Komende dagen gaan we vanaf Delfzijl de staande mastroute naar Friesland doen. Benieuwd hoe het daar is,’’ mailt Gert-Henk Bakker.

Dat het opmerkelijk stil is, is volgens Roald Koger wat overdreven. ’’Als je bijvoorbeeld op de webcams en overzichtspagina van Waddenhavens.nl kijkt zie je een ander beeld. Ja, als dan blijkt dat er hier en daar nog een plekje over is, dan betekent dat dus dat de faciliteiten toereikend zijn voor het hoogseizoen. Gelukkig maar, want overal achter het net vissen is ook niet fijn.’’

Saskia Looys denkt dat de liggelden op passantenplaatsen bootbezitters weerhouden om op vakantie te gaan in eigen land. ’’Vroeger kwam er nog gezellig een havenmeester langs. Vandaag de dag heb je op veel jachthavens het aan/uit systeem en is de prijs gewoon verdubbeld.’’

’’Wij zijn nu op de randmeren richting Friesland en er zijn hier wel behoorlijk wat boten onderweg maar nog steeds is het mogelijk een plekje voor de nacht te vinden. In de sluis bij Muiden en de Nijkerkersluis moesten we op de volgende schutting wachten. Wat ons betreft dus nog gezellig druk op het water,’’ aldus Martien Janse met echtgenote Ingeborg op pad met een kajuitsloep.