Tyfoon zorgt voor zeilspektakel in Tokio

Het olympisch zeilnieuws van dinsdag 27 juli

TOKIO- Annemiek Bekkering en Annette Duetz kennen geen vliegende start van hun olympische zeiltoernooi in de 49erFX. Het duo had moeite om aansluiting te vinden. Finnzeiler Nicholas Heiner debuteert op de Spelen en werd vandaag 11e en 5e en staat in het tussenklassement bij de top 5. Bart Lambriex en Pim van Vugt zouden drie races zeilen. Het werd een geldige wedstrijd, waarin ze als 14e over de finish kwamen in de 49er klasse.

“Het was alsof we vier dagen in één hebben gehad vandaag. Zoveel gebeurde er. De eerste wedstrijd moest ik even gas geven, ik lag redelijk achterin. Dat lukte goed. Tot een grote regenbui kwam die alles (vooral de windkracht en richting red.) opnieuw overhoop gooide. Dus alle hens aan dek in laatste voordewind. Schade beperkt gehouden, vier bootjes ingehaald. Een elfde plaats. Race twee hadden we een windrichting die we nog nooit gezien hebben. Maar mijn intuïtie liet mij niet in de steek. Ik lag er lekker bij. Miste wat snelheid aan de wind maar compenseerde dat met goede voordewind snelheid. Ik werd vijfde. Steady maar niks speciaals. Het moet een stapje beter. Ik moet groeien in een evenement. Het is een ok begin. We hebben nog acht races,’’ aldus Heiner.

Vechten

Annemiek Bekkering en Annette Duetz hadden wat opstart problemen. “Er stond een super draaierige sterke wind met heel veel verschillen in windkracht. De baan lag dicht onder de wal en we moesten meer rondjes varen dan normaal. Kortom er gebeurde heel veel. Wat het heel intens maakt. We hadden moeite om vanaf de start de aansluiting met de top te houden, waardoor we de hele tijd moesten vechten,” aldus stuurvrouw Annemiek.

Annette Duetz: “We hadden moeite om terug te komen. Als je eenmaal achter ligt dan is het moeilijk om weer naar voren te varen en je eigen beslissingen te maken. Het was hard werken en we bleven hard werken en hebben nog een paar bootjes gepakt. In race twee lukte dat nog beter.”

“In race 2 konden we iets meer ons eigen ding doen. Het liefst vaar je vanaf de start vooraan mee en lig je alle wedstrijden in de top drie vijf. We raakten een beetje afgeleid en dan maak je beslissingen die niet nodig zijn. Dit is geen spanning. Het is heel onrustig met deze wind. Het was best heftig, we waren niet mega gestrest maar hadden meer tijd nodig om in ons ritme te komen.”

Rondje draaien

Ook Bart Lambriex en Pim van Vugt debuteerden vandaag op de Olympische Spelen. Er stonden drie races op de agenda maar uiteindelijk staat er maar een race op het scorebord. Vanwege de zeer onvoorspelbare wind werd de eerste race halverwege afgebroken en dat laatste race werd nog net voor de tijdslimiet van 1700 uur lokale tijd gestart. Lambriex en Van Vugt eindigden als 14de .

”De eerste race hadden we wind van de kant. We hadden een slechte start we herstelden redelijk, maar op dat moment draaide de wind zo hard naar links en werd de race afgelast. In de nieuwe wind lukte nog een race en we begonnen goed. Maar in het tweede rondje hebben we te veel verloren. Snelheid was niet zo goed. De lijn niet zo goed. We raakten de boei. Dan moet je een rondje draaien. Dus morgen niet meer van dit soort dingen doen.’’

Fotografie Sailing Energy

unnamed (24) unnamed (24)
unnamed (26) unnamed (26)