Tyhoon geeft Oranje zeilers en surfers vleugels

Olympische Spelen woensdag 28 juli

ENOSHIMA- In het hotel waar de Japanse organisatie zijn atleten herbergt hingen vanmorgen overal bordjes met de tekst: ‘Typhoon is coming’. En inderdaad het waaide behoorlijk in de baai van Enoshima. Condities die de Nederlandse zeilers meestal wel liggen. Surfer Kiran Badloe scoorde een 2 – 4 -1 in windkracht 5 tot 6 (15-20 knopen) en gaat daarmee op kop, met acht punten voorsprong.

Lilian de Geus scoorde 11-3-4 en staat daarmee op een vijfde plaats in de ranglijst. Haar grote concurrenten de Engelse Wilson, de Franse Picon en de Chinese Lu lieten helaas weinig steken vallen en scoorden ook goed.

In de Finn klasse, waar de krachtpatsers van de zeilsport in uitkomen, scoorde Nicholas Heiner een tiende plaats in race 3 en een tweede plaats in race 4 en staat daarmee zesde in het klassement.

Ook de olympische debutanten Bart Lambriex en Pim van Vugt laten ook hun kunsten zien in de krachtige zuidzuidwestenwind. In hun vliegende skiffboot scoort het duo een tweede plaats in race twee van de 49er klasse en vervolgens een derde plaats gevolgd door een zevende positie. Na vier races staan Lambriex en Van Vugt op de vierde plaats met hetzelfde aantal punten als de Australiërs op plek drie.

“Echt Scheveningen weer, goeie aanlandige wind en die dikke golven die de baai binnen komen rollen. Die omstandigheden zijn hartikke leuk en we gaan superhard en het is allemaal spectaculair, maar…. het is nog wel tricky,’’ aldus Kiran Badloe. ”De wind draait best wel het is ook heel erg up en down… dus je moet wel gewoon je koppie erbij kunnen houden dat heb ik twee keer goed kunnen doen. Ben ook een keer toch de fout ingegaan. Ik lag op kop en zag wind ergens, waar ik niet bij kon komen. Daarvan ben wel goed teruggekomen en werd uiteindelijk 4de. Heel veel ging ook goed. Snelheid zat er goed in. Starts gingen goed. Vaak ben ik dan 1 of 2 boven en dan de race goed uitvaren. Dat lukte, ik heb gewoon een hele solide dag neergezet.”

“Ik kijk niet zo naar mijn concurrenten. De Zwitser houdt niet zo van dit weer weet ik, maar op zo’n dag komen weer andere concurrenten dichterbij. Dus morgen een belangrijke dag voordat we de medal race ingaan.”

In uitdagende omstandigheden zeilen Annemiek Bekkering en Annette Duetz naar een tweede plaats op de ranglijst van de 49erFX.  Bekkering en Duetz profiteren van de omstandigheden in de zeer onstabiele en spectaculaire 49erFX. Op de grens van het toelaatbare zet het Nederlandse team, samen met de Spanjaarden, de beste score van de dag neer met acht punten.

Bekkering en Duetz staan nu vijf punten achter het Engelse team van Dobson en Tidey en twee punten voor op Echegoyen en Barcelo uit Spanje. Bekkering en Duetz staan na afloop van de races met een grote glimlach de media te woord.

“Dit is wel echt tof om zo een dag op de Spelen te hebben, met golven, wind en alles op super hoog niveau. Je bent, in de wedstrijd, met de boot op de golven aan het surfen. Dat vinden wij heel leuk en als het dan ook nog goed gaat dan is dat wel echt genieten. Maar we zijn wel kapot! Met namen de focus kost veel kracht, superscherp zijn als je even niet scherp bent, slaat de boot om. Je moet op alles letten, het sturen, waar je de boot positioneert op de golven. En dan ook nog naar de wind en de tegenstanders kijken.”

”We hadden vandaag goede starts en dan zijn we in de controlerende positie. In tegenstelling tot gisteren waar we twee van de drie starts achter alles langs moesten. We hadden ook goede snelheid, dan kan je controlerender varen. Gisteren waren we niet scherp over wat we wilden op de start. We hebben meer routine ingebouwd, net wat scherper.”

Zegers en Berkhout 12de

Afrodite Zegers en Lobke Berkhout zeilen voor het eerst samen op de Olympische Spelen. Beide hebben ze al eens meegedaan. Berkhout voor het laatst in 2012 en Zegers in 2016. Afgelopen winter heeft het team grote stappen gemaakt en eindigden ze op een tweede plaats op het WK.  De eerste twee races gingen niet geheel volgens plan.

“Het is een eerste dag en die wil je ander beginnen. We hadden er superveel zin in, het waren prachtige omstandigheden. We hebben in beide races kansen hebben gehad. In de eerste race lagen we er heel goed bij. Maar we waren niet scherp genoeg in positionering. We werden gezeild door de andere boten. Echt zonde daardoor lieten we punten liggen in beide races. We hebben als team niet laten zien wat we kunnen. We moeten elkaar beter ondersteunen, beter communiceren. De boot aan de gang houden en het plaatje van de wedstrijd goed hebben. Daar struggelden we vandaag mee.”

Lilian de Geus 5de na 9 races

Lilian de Geus zeilt een goede serie op 28 juli met een score van 3-3-4-. Toch was de De Geus maar gematigd tevreden met haar prestaties op de derde dag van het Olympisch windsurf toernooi.

”Ik heb redelijk steady gevaren vandaag, dus daar ben ik tevreden over. Maar mijn concurrenten waren ook steeds om mij heen dus dat is voor het klassement jammer. Wel pakt de Engelse een grote aftrek (UFD in race 9 red.) en ook de Chinese heeft al een grote aftrek te pakken. Ik zal morgen sowieso nog drie races moeten knallen en dan gaan we wel zien wat de concurrentie doet.”

Uitslagen klik hier! (https://tokyo2020.sailing.org/results-centre/)

Fotografie: World Sailing/ Sailing Energy

unnamed (28) unnamed (28)
98D0759F-0B33-42E4-98A7-CCD19C61760B 98D0759F-0B33-42E4-98A7-CCD19C61760B