Bootklussen: het reinigen van de warmtewisselaar

''Na 24 jaar was de uitlaat flink dicht gaan zitten met ketelsteen''

OUDE ZEUG- Na 24 jaar varen besloot Jan Lourens om het koelvloeistof-systeem inclusief warmtewisselaar van de Volvo Penta MD 2040 in zijn zeiljacht  te demonteren en reinigen. ’’Dat was harder nodig dan ik had verwacht,’’ aldus Jan. ’’Bij mij was de verbinding tussen het buitenwater dat via de uitlaat naar buiten moet kunnen flink dicht gaan zitten met ketelsteen.’’

Door Jan Lourens

’’Ik denk dat er heleboel bootjes uit de negentiger jaren rond varen waar dit deel van de motor, aandacht moet krijgen. De procedure is niet moeilijk als je begrijp hoe het systeem in elkaar zit.’’ Afgelopen weekeinde ging de zeilende doe-het-zelver aan de slag. Hieronder een stappenplan.

1.  Afsluiter buitenwater dicht

2.  Slang buitenwater circuit boven de waterpomp los nemen (foto 1 rubber dop van de warmtewisselaar goed in beeld.)

3.  Slang van inwendige circulatie onder de koelwaterpomp los nemen. Nu loopt het inwendige koelsysteem leeg.  ± 6 liter smerige oude koelvloeistof loopt in de bak onder de motor. Deksel op de motor en dop van het expansievaatje los maken voor de ontluchting. (foto 2 )

4  Systeem van boven af schoonspoelen met de slang van de kade tot een schoon water uit de eerste slang komt.

5  Rubber doppen aan de voor en de achter kant van de warmte wisselaar (op de motor) verwijderen.

6, Het belangrijkste is het openmaken en schoonmaken van de afvoer van het buiten koelwater naar het spruitstuk, zodat het buitenwater weer ongehinderd met de uitlaatgassen  afgevoerd ken worden (foto 4 en 5)

7. De wisselaar, een messing huls met veel kleine buisjes verwijderen en schoonmaken en terug plaatsen.(foto 6)

8. Alles in omgekeerde volgorde weer monteren. Vergeet niet ook een nieuwe impeller te plaatsen en slang van het buitenwater circuit terug te plaatsen.

9. Het systeem vullen met nieuwe Volvo Penta koelvloeistof, (met expansie vaatje voor de MD 2040 ± 6,5 liter)

10 buitenwater afsluiter open, starten en controleren of de uitlaat zijn externe koelwater weer goed loost.

1 1
2 2
3 3
4 4
5 5
6 6