24 uurs Zeilrace met 413 teams aan de start

Grootste zeilevenement van Noord-Europa

MEDEMBLIK - De 413 voor ingeschreven teams maken zich op voor de 56e Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace. Na de coronapauze van vorige zomer lijken de weergoden de zeilers dit jaar goedgezind te zijn. Met de verwachte noordelijke windkracht 4 belooft het vrijdagavond 27 augustus een vliegende start te worden vanuit 13 plaatsen langs het IJssel- en Markermeer.

Na een etmaal zoveel mogelijk nautische mijlen afgelegd te hebben, volgt de kleurrijke finish voor de kust van Medemblik. De feestelijke binnenkomst en de ‘after party’ op de kade vinden vanwege de geldende coronamaatregelen in aangepaste vorm plaats.

“Op het water verandert niets. De 24 Uurs blijft zoals altijd een mooi, tactisch spel en de weersvoorspelling ziet er veelbelovend uit. We zijn super trots dat we zoveel deelnemers hebben kunnen enthousiasmeren. Dat geeft wel aan dat de zeilers weer zin hebben om aan een groots evenement deel te nemen. Daarom zijn we heel blij dat we het grootste zeilevenement van Noord-Europa opnieuw mogen organiseren”, aldus Klaas-Jan Kroon, voorzitter van het 24 Uurs organisatiecomité.
“Op de wal gelden uiteraard de coronamaatregelen, dus voldoende afstand houden en geen groepsvorming”, legt Kroon uit. “De horeca moet zich daar ook aan houden, dus daarom ontbreken dit keer de muziekponton bij Café Brakeboer en de buitenbar.” Zittend nagenieten onder het genot van een hapje en drankje kan echter nog steeds, want de terrassen van de restaurants zijn gewoon open.

Primeur
Er verandert toch wel iets op het water. Na 55 jaar is het tijdperk van schrijven en barcodes plakken definitief voorbij. Vanaf dit jaar vullen de deelnemers online de wedstrijdverklaring in, zodat na de finish direct zichtbaar is hoeveel mijlen een team heeft gezeild en de uitslag berekend kan worden. Als het invullen van de wedstrijdverklaring gedurende de Kustzeilers 24 Uurs zeilrace gebeurt, is het desbetreffende team op de website real time te volgen. Leuk voor de thuisblijvers en de volgers.

Over Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace
De Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers organiseert voor de 56ste keer de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace. De combinatie van navigatiekunst, zeilen, tactiek, de gezelligheid en overleven maakt het evenement nog altijd geliefd bij jachtzeilers. Het deelnemersveld bestaat uit toer- en wedstrijdklassen. Alle teams moeten in een etmaal zoveel mogelijk zeemijlen afleggen. Ze mogen de vastgestelde rakken op het IJsselmeer, Markermeer, de Waddenzee en de Noordzee slechts twee keer zeilen, dus navigatie is essentieel. Naast zeewaardigheid en uithoudingsvermogen van de gehele bemanning, zijn een goede interpretatie van het weer, het vaargebied en de stromingen belangrijke factoren voor het eindresultaat.

Deelname aan de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace is mogelijk in de ORC Club volbemand en doublehanded, Ronde- en Platbodemjachten, VKSJ (klassieke) jachten, PolyClassic jachten, zeegaande multihulls alsmede in niet-gemeten kajuitzeiljachten. Het overgrote deel van de vloot doet mee aan de tocht. De rest verdeelt zich over de diverse wedstrijdklassen.

De Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace wordt onder andere mogelijk gemaakt door de volgende organisaties: Nationale Nederlanden, Gemeente Medemblik, K.Z.&R.V. Hollandia, Media-partner Zeilen en Stadshavens Medemblik.

DU6A7786 DU6A7786
DU6A7986 DU6A7986
P8270102 P8270102
DU6A7759 DU6A7759